Verkoop januari 2017 plust 27 procent

De nieuwverkoop heeft in Nederland een goede start gemaakt. Januari 2017 was goed voor 51.536 registraties, 27,1 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar (40.542). Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC.

Het is voor het eerst sinds 2012 dat er in de eerste maand van het jaar meer dan 50.000 registraties werden genoteerd. Opmerkelijk is het feit dat bij de modellen de eerste vier plaatsen werden ingenomen door Volkswagen.

Voor auto’s die na 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, gelden voor zakelijke rijders nog maar twee bijtellingstarieven: 4 procent voor vol-elektrische en waterstofvoertuigen en 22 procent voor alle andere. De registratie van veel auto’s die voorheen nog in het hoogste tarief van 25 procent vielen is uitgesteld tot het nieuwe jaar. In voorgaande jaren was als gevolg van fiscale wijzigingen telkens juist een tegengesteld effect te zien, met pieken in december. Bovag en RAI Vereniging verwachten voor heel 2017 een verkooptotaal van 415 duizend, oftewel 8,5 procent meer dan de 382.825 vorig jaar.

Top vijf merken

Meest geregistreerde merken januari 2017 (aantallen, marktaandeel):

1. Volkswagen: 8.464 / 16,4 procent
2. Opel: 3.996 / 7,8 procent
3. Kia: 3.351 / 6,5 procent
4. Renault: 3.213 / 6,2 procent
5. Peugeot: 3.145 / 6,1 procent

Top vijf modellen

Meest geregistreerde modellen januari 2017 (aantallen, marktaandeel):

1. Volkswagen Polo: 2.211 / 4,3 procent
2. Volkswagen UP!: 1.957 / 3,8 procent
3. Volkswagen Golf (incl. Sportsvan): 1.819 / 3,5 procent
4. Volkswagen Tiguan: 1.486 / 2,9 procent
5. Kia Picanto: 1.169 / 2,3 procent

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *