De vorig jaar aangekondigde samenwerking tussen Volkswagen Bedrijfswagens en Ford voor de ontwikkeling van lichte bestelwagens en systemen voor autonoom rijden leidt nu tot drie concrete voertuigprojecten: een mid-size pick-up, een bestelwagen voor de stad en een 1 tons bedrijfswagen. Over de complete levenscyclus gaat het om in totaal acht miljoen voertuigen.

Binnen de samenwerking gaat Ford de nieuwe Volkswagen Amarok produceren. Deze pick-up is gebaseerd op de Ford-variant en wordt vanaf 2022 gebouwd in Zuid-Afrika. De twee pick-ups maken gebruik van hetzelfde platform, maar hebben een duidelijk eigen gezicht.

Stadsbesteller

Op basis van de nieuwe Caddy, die in de tweede helft van dit jaar bestelbaar wordt, ontwikkelt Volkswagen Bedrijfswagens voor Ford een nieuwe compacte bestelwagen. Deze wordt vanaf 2021 in Polen geproduceerd.

1 tons-project

Op het gebied van lichte bedrijfswagens met een toelaatbaar laadvermogen tot 1 ton neemt Ford het voortouw bij de ontwikkeling en de productie. Tegelijkertijd blijft Volkswagen Bedrijfswagens werken aan de opvolgers van de T6.1-range, die voor privégebruik worden ingezet, zoals de Multivan, de Caravelle en de California.

Autonoom rijden

In samenwerking met Argo AI, de dochteronderneming van Volkswagen die is gespecialiseerd in de ontwikkeling van systemen voor autonoom rijden, focussen de partners ook op zelfstandig rijdende voertuigen. Volkswagen Bedrijfswagens en Ford kunnen daarbij het SDS (self driving system) en de bijbehorende software naar eigen inzicht gebruiken. In 2022 start een grote praktijktest voor niveau 4 autonoom rijden waarbij een groot aantal elektrisch aangedreven Volkswagen ID.BUZZ-modellen wordt ingezet. Hierbij speelt Argo AI een belangrijke rol.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties