Wagenpark lichter, zuiniger en veiliger

Uit de jaarlijkse uitgave Mobiliteit in Cijfers van Bovag en RAI Vereniging blijkt dat het gemiddeld voertuiggewicht van nieuwe auto’s vorig jaar verder is gedaald en dat de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe diesel daalde met zo’n 3.300 euro. Ook rijden er in Nederland steeds meer auto’s met automaat of CVT.

Het aantal auto’s dat standaard voorzien is van veiligheidssystemen als ASR en ESP blijft stijgen en het aantal verkeersdoden blijft dalen, van 720 in 2009 naar 640 in 2010. Het aandeel zuinige auto’s neemt verder toe en het gemiddeld voertuiggewicht neemt af, omdat mensen steeds kleinere auto’s kopen. De gemiddelde aanschafprijs van een diesel is, onder invloed van de fiscale stimuleringsmaatregelen, afgenomen met ruim 3.300 euro. Er kwamen veel meer kleine, zuinige, fiscaal vriendelijke diesels beschikbaar en die werden massaal aangeschaft.

Het Nederlandse wagenpark is in het nieuwe rapport nu ook onderverdeeld naar marketingsegment, voorheen werden alleen de cijfers vermeld van de nieuwverkoop. Dat wagenpark is in 2010 de historische grens van acht miljoen personenauto’s gepasseerd. Dit ondanks het feit dat er in 2010 zo’n 195.000 occasions vanuit Nederland zijn geëxporteerd.

Er is een opvallende piek te zien van export-auto’s met bouwjaar 2007, die te verklaren is doordat bij de export van auto’s met een bouwjaar vanaf eind 2006 BPM-teruggaaf mogelijk is. De individuele import van auto’s was vorig jaar hoog, waarbij ruim 98.000 auto’s hier naartoe gehaald zijn. Vier jaar eerder waren er dat nog geen 60.000 stuks.

Download hier het complete verslag Mobiliteit in Cijfers 2011 (6,2 mb) >>

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *