Waterstofauto Mirai nog niet in werkplaats dealer

De werkplaatsen van de Nederlandse Toyota-dealers zullen vooralsnog niet profiteren van de waterstof aangedreven Mirai, waarvan de verkoop gisteren in ons land begon. Onderhoud en reparatie zijn tot nader order zaak van importeur Louwman & Parqui.

Ook de verkoop van de honderd procent schone nieuwkomer verloopt voorlopig uitsluitend via ‘Raamsdonksveer’. Hoeveel exemplaren in het eerste jaar over de toonbank zullen gaan kan de importeur nog niet aangeven. De levertijd bedraagt enkele maanden.

Voor de officiële verkoopstart van de Mirai ( ‘toekomst’ in het Japans) diende het Louwman Museum als decor, waar Toyota het congres ‘Towards Zero Emission’ had georganiseerd. Daar werd bekendgemaakt dat de Mirai een vanafprijs van 79.990 euro heeft. De nieuwkomer heeft een bereik van zo’n 450 kilometer en kan binnen vijf minuten worden volgetankt. Wereldwijd rijden er nu zo’n zevenhonderd van rond; elke maand produceert Toyota circa honderd Mirai’s.

Om het kip-ei-dilemma – eerst de auto of eerst het tanknetwerk? – te doorbreken, heeft het Nationaal Waterstof Platform de ambitie neergelegd om in het jaar 2020 in Nederland twintig openbare waterstoftankstations te hebben. Gezien de actieradius van de Mirai zou daarmee een landelijk dekkend netwerk gecreëerd zijn. Op dit moment is uitsluitend in Rhoon (ten zuiden van Rotterdam) een publiek waterstofstation voor handen. Daarmee steekt ons land bleekjes af bij  Duitsland, waar in 2023 dankzij een publiek-private samenwerking meer dan vierhonderd H2-tanklocaties operationeel zullen zijn.

Diesel

Directeur Pieter van der Velden van Louwman & Parqui opende tijdens zijn bijdrage de frontale aanval op de diesel als aandrijfvorm. Als gevolg van stengere milieueisen zal volgens hem de total cost of ownership alleen maar ongunstiger worden in vergelijking met hybrides. “De vanzelfsprekende keuze voor diesels bij hoge kilometrages is helemaal niet zo vanzelfsprekend meer.” Van der Velden sprak de verwachting uit dat er na 2019 geen nieuwe dieselmotoren meer worden aangeboden in het B-segment, gezien de hoge kosten om ze te laten voldoen aan Europese emissienormen. “En misschien gaat dat ook gelden voor het C-segment.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.