ZF Aftermarket breidt zijn aanbod op het gebied van elektronisch gestuurde schokdempers aanzienlijk uit met Sachs CDC-reserveonderdelen voor middelgrote en compacte auto’s, in combinatie met vele nieuwe toevoegingen uit het luxesegment.

Met behulp van CDC-dempers kunnen bestuurders verschillende rij-instellingen dynamisch selecteren en aansturen op basis van hun persoonlijke voorkeur. Conventionele chassissystemen daarentegen bepalen de instelling (standaard of sport) eenmaal wanneer het voertuig is geconfigureerd. In een dergelijk geval is een wijziging alleen mogelijk met de installatie van nieuwe onderdelen.

De Sachs CDC wordt elektronisch geregeld door magneetventielen die de optimale dempingskracht binnen fracties van een seconde regelen. Hierdoor kan de bestuurder genieten van een uitstekend rijcomfort zonder verlies van de rijstabiliteit tijdens een uitwijkmanoeuvre of een noodstop. In een dergelijk geval stelt het CDC de demper bliksemsnel in op een ‘harde’ instelling.

Aanvankelijk waren CDC-dempers alleen aanwezig in het luxesegment, maar geleidelijk aan hebben autofabrikanten ook middelgrote of compacte auto’s ermee uitgerust, dit op verzoek van de klanten. Zelfs kleine auto’s, zoals de nieuwe Volkswagen Polo, kunnen met CDC worden uitgerust.

Assortiment

Onder het merk Sachs biedt ZF Aftermarket automobielbedrijven een uitgebreid assortiment CDC-dempers aan. De CDC-reserveonderdelen zijn beschikbaar voor, maar niet beperkt tot: Audi A4 (2007 tot 2015), Audi Q5 (2008 tot 2016), Audi Q7 (2006 tot 2015), Porsche Cayenne (2002 tot 2010 en 2010 tot 2017) en Volkswagen Touareg (2002 tot 2010 en 2010 tot 2018). In de loop van 2020 zal het assortiment worden uitgebreid met maximaal dertig extra onderdeelnummers, aldus ZF.

Montage

Volgens ZF hoeven monteurs niet bang te zijn dat de vervanging van CDC-dempers onverwacht grote technische uitdagingen met zich meebrengt. De demper wordt op dezelfde manier vervangen als zijn hydraulische tegenhanger, maar sommige versies vereisen een extra elektronische koppeling.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties