Zorgwekkende staat autobanden

Vereniging Vaco, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche, heeft in oktober een onderzoek laten uitvoeren naar de staat van personenwagenbanden in Nederland. De resultaten zijn verontrustend.

Uit de representatieve steekproef onder 1.500 voertuigen blijkt dat 41 procent van de personenwagens ten minste één band heeft met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade. Bij 10 procent van de voertuigen zijn een of meer banden zelfs zo slecht, dat ze de veiligheid van de bestuurder en de andere weggebruikers in gevaar brengen.

Edwin Brinksma, Branchemanager bij Vereniging Vaco, stelt dat zulke resultaten aangeven dat er iets moet gebeuren om de verkeersveiligheid zeker te stellen: “Tien procent is beslist te veel. In absolute zin gaat het om ruim 800.000 voertuigen.”

Bandenschades

Van de onderzochte personenwagens rijdt 25 procent met minimaal één band met een bepaalde schade. Het gaat dan voornamelijk om een geschuurde zijwand doordat ergens tegenaan is gereden en om andere beschadigingen in de zijwand van de band of van het wiel. Ook zijn vervormingen geconstateerd, beschadigingen als gevolg van rijden op een lege band, beschadigingen door slechte montage en perforaties en sneeën in het loopvlak.

Onregelmatige slijtage

Uit het onderzoek blijkt ook dat bij ruim 8 procent van de personenwagens minimaal één band een onregelmatig slijtagepatroon vertoont. Het gaat dan vooral om slijtage in het midden van het loopvlak of aan een of beide schouders.

“Zulke slijtages vertellen dat iets niet in orde is”, legt Brinksma uit. “Dat kan zijn dat met onderspanning is gereden, maar ook dat de bestuurder een ’te sportieve rijstijl’ vertoont. Er zijn echter veel andere oorzaken mogelijk. Denk aan onbalans in de band-wielcombinatie of technische mankementen, zoals versleten schokdempers, te veel speling op de wiellagers, of een niet correct werkende ABS. In veel gevallen zal ook blijken dat de auto moet worden uitgelijnd.”

In overtreding

Ook ‘normale’ slijtage komt voor: bijna een op de drie automobilisten rijdt met banden die verouderingsbarstjes en -scheurtjes vertonen. Zorgwekkend is ook dat 4 procent van de personenwagens in de steekproef op banden staat met minder dan de wettelijk voorgeschreven minimum profieldiepte van 1,6 millimeter. Deze auto’s zijn dus in overtreding. In totaal zijn dat iets meer dan 325.000 voertuigen in Nederland.

Oorzaken

Er zijn diverse oorzaken aan te wijzen voor de zorgelijke staat van de personenwagenbanden in Nederland. Brinksma: “In de eerste plaats is sprake van uitstel van onderhoud door het economische klimaat. Daarnaast zijn de onderhoudsintervallen van auto’s groter geworden door technologische ontwikkelingen; de auto staat minder vaak in de werkplaats voor onderhoud. Bovendien komen de auto’s tegenwoordig minder in de werkplaats omdat de keuringsfrequentie van de APK is verlaagd.”

Tijdens het onderzoek was 5 procent van de personenwagens voorzien van winterbanden. Wat opvalt, is dat de staat van de winterbanden beter is dan die van de zomerbanden. “Dat is te verklaren”, stelt Brinksma. “Winterbandenrijders komen twee keer per jaar in de werkplaats voor de wissel en dan wordt de band door een vakman geïnspecteerd.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *