bekeken: 1126 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Autobedrijf verwacht meer omzet in 2019

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 18 maart 2019, 14:12

Leestijd: 1 minuut

Ondanks bedreigingen, zoals de transitie naar elektrisch rijden, zien autobedrijven met een werkplaats de toekomst vooralsnog zonnig tegemoet. 72 Procent van de ondernemers verwacht dit jaar een omzetstijging, 7 procent een daling.

marketingsupport-enqueteDat meldt het vandaag verschenen Marketingrapport Automotive branche 2019. Het betreft een uitgave van marktdata.nl, de website van dienstverlener Van Es Marketing Services. De uitkomsten zijn gebaseerd op een van 4 februari tot 4 maart 2019 gehouden online enquête. Van de ruim 7.500 benaderde autobedrijven (in het Handelsregister ingeschreven onder ‘autohandel en -reparatie’ en ‘gespecialiseerde autoreparatie’ vulden er 153 de vragenlijst in. Van hen was 96 procent  directeur/eigenaar/bedrijfsleider. Daarnaast zijn cijfers van onder meer het CBS en TNO verwerkt in de rapportage. “Het geeft een goed beeld van de markt”, zegt directeur Han van Es.

Elektrische auto

Het rapport overziet de branchestructuur, het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktpositie en het mediagebruik. Bij de omzetverdeling is gesegmenteerd naar vier typen autobedrijven: universeel, merkdealer, schadeherstel en fast fit/bandenservice. Kansen zien de respondenten op het gebied van elektrische en hybride auto’s. Ook private lease en technologische ontwikkelingen op het gebied van diagnose zijn terreinen met groeipotentie voor het eigen bedrijf. Daarnaast wijzen veel ondernemers op het belang van onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld kleinschaligheid en persoonlijke service.

Bedreigingen

Fiftyfifty is de verhouding als het gaat om elektrische en hybride auto’s: de ene helft ziet kansen, de andere helft bedreigingen (vanwege de dalende noodzaak hoeveelheid onderdelen en de afnemende noodzaak van onderhoud). Ook een tekort aan goed geschoold personeel en de veranderingen op het gebied van techniek en regelgeving worden als pijnpunt ervaren. Andere kritische noten: de marges bij private lease vindt men erg klein en de overheid wisselt te vaak van strategie (rekening rijden, milieu, veiligheid, wegenbelasting en BPM).

Tags: , , , ,

Krüger: BMW blijft stevige…Damien Germès eerste Europese…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties