bekeken: 981 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Bandenvervangingsmarkt in beweging

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 24 juni 2020, 09:23

Leestijd: 3 minuten

Niet alleen met apk en onderhoud nemen autoserviceketens het op tegen de werkplaatsconcepten, maar ook met hun core business: de ruim 8,7 miljoen stuks grote vervangingsmarkt voor personenautobanden.

WESP vertaalt al enige jaren de analyses van werkplaatsomzetten in onder meer de Nationale Bandenmonitor. Hieruit blijkt dat, langzaam maar gestaag, de positie van het universele autobedrijf bij de verkoop en montage van personenautobanden sterker wordt – en hun marktaandeel groter. Ondanks de hectische periode waar iedere auto- en werkplaatsmanager momenteel doorheen moet, blijken banden – ofschoon natuurlijk niet immuun voor het coronavirus – een stevige omzetpijler onder de aftersales.

Bandenservice en ADAS

Vorig jaar maakte zowel Alliance Automotive Group Benelux in Ede als Fource in Schiedam zich op voor een extra push van de bandenbusiness voor de komende jaren. Natuurlijk moeten zij net als vele andere marktpartijen nu eerst de Covid-19-drempel overwinnen. Ook zij zien echter dat de band niet alleen een omzetmaker is, maar vooral een klantenbinder. Dat laatste is uiteraard van groot belang voor de eigen grossiersnetwerken en partnergrossiers (beschikbaarheid) en de door hen ondersteunde werkplaatsconcepten (retail en montage).

De werkplaatsconcepten gaan zich nog meer met hun bandenservices laten zien.

Tegelijkertijd investeren steeds meer autobedrijven in bandenservices (de- en montage, balanceren, uitlijnen) en niet te vergeten ADAS-kalibratie. De reden is simpel: bandenomzet stimuleer je in belangrijke mate door middel van de apk. De komende jaren zal ADAS-kalibratie een onderdeel van de apk gaan worden (zie ook pagina 27-28). Juist die ontwikkeling zal de bandenconcepten er ongetwijfeld toe aanzetten om hun dienstenpakket nog duidelijker richting consument te positioneren. Aan de andere kant zullen de werkplaatsconcepten zich meer met hun bandenservices laten zien. In de transparante reparatie- en onderhoudsmarkt zullen bandenformules en werkplaatsconcepten elkaar nog meer ‘tegenkomen’ dan nu al het geval is.

Laadpalen en EV-imago

Nog een reden dat de bandendistributeurs en hun werkplaatsconcepten de bandenvervangingsmarkt willen versterken, is de groei van hybrides en volelektrische auto’s in het wagenpark (zie ook pagina 40-41). Ondanks hun relatief lage aandeel zijn het wel ‘bandenvreters’. Niet voor niets introduceert de Profile-keten binnenkort voor het netwerk een concept voor onderhoud aan elektrische voertuigen. En de interesse in het Edge Mobility-concept van Innovam-dochter Autoniveau groeit in rap tempo. Autobedrijven kunnen zich er bij de consument mee onderscheiden als een EV-expert.

Positionering is belangrijk, vandaar ook dat diverse werkplaatsconcepten hun leden stimuleren om te investeren in laadpalen. Het is een (marketing)teken dat zij klaar staan voor de EV-klant. Stuk voor stuk richten deze autobedrijven zich – net als veel dealers uiteraard – op de potentiële EV-bandenvervangingsmarkt. De universele werkplaatsconcepten moeten het in de strijd om de klant uiteraard opnemen tegen de bandenconcepten. Die zitten evenmin stil in een hoekje te wachten om te kijken hoe hun core business verder wordt aangetast.

Particulier versus zakelijk

Er zijn momenteel zeven actieve bandenconcepten in ons land. Hun bandenspecialisme hebben ze grotendeels gecombineerd met fastfit- dan wel autoserviceactiviteiten. De grote drie, zeker bij de consument bekende autoservice- en bandenconcepten (voorheen op één hoop gegooid als fastfitters), zijn KwikFit, Profile en Euromaster. Dat geldt in iets mindere mate ook voor First Stop. Het zijn de partijen met een relatief sterke positie in de zakelijke bandenvervangingsmarkt. KwikFit richt zich met zijn 165 vestigingen vooral op de particuliere fastfit-klant (inclusief apk). Daarnaast heeft het bedrijf een sterke positie in de zakelijke markt, waar het accent dan wel op bandenservices ligt. KwikFit behoort overigens tot de Japanse Itochu Group. Profile Car & Tyreservice bestaat uit een netwerk van zelfstandige bandenspecialisten die zowel de personenauto- als de truckmarkt bedienen. Behalve in de particuliere markt zijn zij ook in de zakelijke fleet- en leasemarkt sterke spelers. In beide segmenten verzorgen ze ook de apk. De keten telt 178 vestigingen.

Lease en landelijke dekking

Euromaster is onderdeel van bandenfabrikant Michelin. Begin dit jaar besloot de keten zich volledig te concentreren op banden- en onderstelservices. Groot onderhoud, apk en reparaties zijn inmiddels verwijderd uit het dienstenpakket, net als eerder al glasservices. Euromaster wil zich positioneren als dé bandenspecialist pur sang. En dat in de particuliere, maar bovenal de zakelijke markt. Daarnaast heeft Euromaster een franchiseconcept waarbij enkele dealers en dealergroepen zich hebben aangesloten.

Ook BandenProf heeft de zakelijke markt als een belangrijke doelgroep. Door de landelijke dekking is er ook aandacht van leasemaatschappijen en fleetowners.

Kleinzakelijke markt

First Stop, een formule uit de portfolio van bandenfabrikant Bridgestone, is een netwerk van zelfstandige ondernemers. In enkele landen heeft Bridgestone ook eigen First Stop-vestigingen. De keten biedt naast banden ook een breed dienstenpakket aan onderhoudswerkzaamheden, vaak ook inclusief de apk. Uw Bandenspecialist en Premio zijn twee formule van Goodyear. Uw Bandenspecialist heeft vooral de particuliere en deels de lokale kleinzakelijke markt als doelgroep. Premio Banden & Autoservice positioneert zich bovenin de markt. Het is nog relatief klein wat betreft het netwerk, maar biedt wel een compleet ROB-dienstenpakket aan, inclusief de apk.

TECO BalanceermachinesALD Flex biedt flexibele…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties