bekeken: 797 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Blijf relevant in schadeland

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 9 januari 2020, 10:12

Leestijd: 3 minuten

Een strak nieuw logo, nadrukkelijker online aanwezigheid en een heldere visie op de toekomst: er waait een frisse wind bij de schadeherstelformule A.A.S. We spreken erover met directeur Nicole Spenkelink en A.A.S.-lid Wout Henderson.

“De behoefte om zelf aan het roer te staan van een schadeonderneming kriebelde bij mij al jaren. Toen zich de kans voordeed, heb ik die met beide handen aangegrepen. Geen woorden maar daden, zeggen ze hier in de regio.” En dus nam Wout Henderson per 1 januari 2019 een meerderheidsbelang in de vestigingen Dordrecht, Papen-
drecht en Hardinxveld-Giessendam van A.A.S. Dubbeldam Schade. De 47-jarige ondernemer was sinds 2016 directeur/aandeelhouder van de Dubbeldam-locatie Dordrecht, maar werd nu eigenaar en kreeg in één klap geen tien maar 33 mensen op de loonlijst, omschrijft hij zijn gewijzigde positie. “Van nature ben ik nogal een control freak. Als het druk was in de werkplaats, hielp ik een handje mee. Met één vestiging lukte dat nog, maar met drie kun je dat niet meer honderd procent handhaven. Mijn focus ligt nu meer op het doorvoeren van verbeteringen bij alle vestigingen.”

Blauwdrukgesprek

Dit staaltje van schaalvergroting in de regionale markt is exact wat de centrale organisatie van A.A.S. bepleit. “Zorg dat je een relevante speler in je werkgebied wordt en blijft”, zo formuleert directeur Nicole Spenkelink de strategieboodschap aan de leden. Jaarlijks wordt met iedere deelnemer een ‘blauwdrukgesprek’ gevoerd, om ambities en mogelijkheden in kaart te brengen. Uitbreiding is geen doel op zichzelf en moet ook karakterologisch passen. Maar áls zich dan ergens een overnamekans voordoet, kan er snel worden geschakeld – zoals bij Wout Henderson, nadat eigenaar/naamgever Raymond Dubbeldam te kennen had gegeven zich meer te willen focussen op de andere activiteiten binnen de Dubbeldam Groep.

‘ Zorg dat je een relevante speler in je werkgebied wordt en blijft’

Binnen de A.A.S.-locatie Dordrecht hebben acht van de tien medewerkers de werkplaats als domein. Het bedrijf profileert zich als allround specialist op het gebied van schades aan personenwagens, lichte bedrijfswagens en caravan/campers. Voor Henderson is de werkplaats vertrouwde grond. Hij heeft de vakdiploma’s 1e schadehersteller en 2e schadehersteller op zak en volgde in de loop der jaren diverse managementcursussen. “In de periode dat ik in loondienst was, kwam ik als 22-jarige op de positie van chef plaatwerkerij. Zo’n drie jaar daarna mocht ik de werkplaats aansturen, weer later werd ik bedrijfsleider, net als bij volgende werkgevers in de schadeherstelsector. Dan is het wel handig als je met cursussen in staat bent structuur aan te brengen in je manier van leidinggeven.”

Zelfstandig ondernemer

De toegevoegde waarde van A.A.S. ziet Henderson op diverse fronten. Op een heel praktisch niveau, zoals de geplande ‘werken bij’-website in 2020, met het oog op lokale personeelswerving. Maar ook op een meer strategisch niveau, zoals de wijze van aansturing. “Niet te strak, maar zeker ook niet te vrijblijvend. Met ruim 55 aangesloten ondernemers (goed voor 86 locaties, red.) moet je op enig moment natuurlijk wel knopen doorhakken. Daarnaast krijg je langs deze weg mooie nieuwe opdrachtgevers binnen. Wat me ook aanspreekt, is de stimulering vanuit de centrale organisatie. ‘Onderneem, groei door’ – die boodschap klonk en klinkt nog steeds.”

Behalve met zijn trio schadetoko’s is Henderson ook druk met de A.A.S.-werkgroep die het bestuur adviseert over door te hakken knopen – in dit geval op het gebied van inkoop. “Je zit samen met collega’s die alle smaken uit ons netwerk vertegenwoordigen, qua regio, grootte en visie. Op tafel ligt dan bijvoorbeeld de vraag in hoeverre je de cao-verhoging volledig moet doorberekenen. Of je bespreekt mogelijkheden om de instroom van BBL‘ers te versterken.” Directeur Nicole Spenkelink benadrukt het belang van een bottom-up-benadering. “Om de juiste besluiten te kunnen nemen, moeten wij weten wat er speelt bij de aangesloten ondernemers. Honderd procent instemming zal waarschijnlijk wel een illusie blijven, maar we willen wel dat iedere ondernemer de kans krijgt gehoord te worden. Want daar doen we het tenslotte voor.”

A.A.S. Visie 2025
In de algemene ledenvergadering van 28 november is Visiemodel 2025 gepresenteerd. Het geeft de kracht van de coöperatie weer in vier dimensies, alle geschakeerd rondom het thema ‘samen succesvol ondernemen’. Zo staat Samen sterker voor het beantwoorden van vraagstukken die te complex of kostbaar zijn voor de individuele ondernemer. De vier dimensies zijn opgebouwd uit in totaal negen doelstellingen. Denk daarbij aan rendementsverbetering, het personeelsvraagstuk, digitale transformatie en optimaal beleid rondom de keypartners. Bij elke ledenbijeenkomst staat
voortaan het Visiemodel op de agenda. “Strategie zet je niet eens in de zoveel jaar neer op de hei. Het is een dynamisch proces geworden”, licht directeur Nicole Spenkelink toe. “Prioriteiten kunnen in korte tijd
wijzigen, als de markt daarom vraagt. Ook al noemen we 2025 als eind-station, eigenlijk zijn we dagelijks bezig met strategie. Wendbaar blijven, alert, voortdurend oog hebben voor de wereld om ons heen. We scoren 8,9 als klantwaardering op Tevreden.nl, dat moet minimaal zo blijven of nog beter, stijgen naar een 9. Zo kunnen we overleven en onze ondernemers een mooie toekomst bieden.”

Tags: , ,

Bovag-autobedrijf: 3 procent…Occasionprijs stijgt gemiddeld…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties