bekeken: 2030 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Bosch: nieuwe techniek, diesel uitstootarm

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 25 april 2018, 15:23

Leestijd: 1 minuut

Bosch kondigt technische ingrepen aan die dieselmotoren maximaal 13 milligram NOx per kilometer laten uitstoten. Dat is een tiende van de norm die vanaf 2020 geldt (maximaal 120 milligram).

Testauto’s zouden zelfs tijdens realistische, wettelijk genormeerde RDE-stadsritten gemiddeld slechts 40 milligram per kilometer uitstoten. De nieuwe dieselaandrijving is gebaseerd op componenten die reeds op de markt verkrijgbaar zijn. De aandrijving kan in serie worden geproduceerd, bovendien zijn extra componenten die leiden tot bijkomende kosten niet nodig.

Warmtebeheer

De gunstige uitkomsten zouden mogelijk zijn gemaakt dankzij verfijnde injectietechnologie, een nieuw ontwikkeld luchtsysteem en een intelligent warmtebeheer. “Met de nieuwste Bosch-technologie wordt diesel uitstootarm en blijft hij betaalbaar”, zei ceo Volkmar Denner tijdens de persconferentie over de jaarcijfers. “Vandaag willen wij voorgoed een halt toeroepen aan de discussies over het einde van diesel.”

NOx

Twee factoren waren cruciaal voor de vermindering van NOx in dieselvoertuigen. Zo bedacht Bosch een responsief luchtsysteem van de motor. Hoe dynamischer de rijstijl, des te  dynamischer de recirculatie van de uitlaatgassen. Dit is onder meer mogelijk door turbo’s die sneller reageren dan vroeger. Om ook in stadsverkeer de uitlaatgastemperatuur te behalen die nodig is voor optimale NOx-conversie (meer dan tweehonderd graden) komt de fabrikant met een thermisch beheer van de dieselmotor. Het uitlaatsysteem blijft warm genoeg om dat het binnen een stabiel temperatuurbereik werkt en de uitstoot op een laag niveau blijft.

Test

Volgens de fabrikant kan de uitstoot van stikstofoxiden nu in alle rijsituaties onder de grenswaarde blijven – ongeacht of de chauffeur sterk versnelt of langzaam rijdt, of het vriest dan wel heet is en of de meting plaatsvindt op de snelweg dan wel in langzaam rijdend stadsverkeer. Omdat de aanpassingen voor de vermindering van stikstofoxide het verbruik niet wezenlijk veranderen, behoudt de diesel zijn CO2- en bijhorend verbruik- en klimaatvoordeel. Ter onderbouwing verwijst Bosch naar zijn grootschalige test, met tientallen journalisten uit binnen- en buitenland. Ze reden met proefauto’s, voorzien van mobiele meettoestellen in het technisch veeleisende stadsverkeer van Stuttgart.

Tags: , , , ,

Kentekenloket van het Jaar…Golf 8 wordt een mild hybrid
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties