bekeken: 3035 x
Waardeer dit artikel:
563 votes, average: 2,74 out of 5563 votes, average: 2,74 out of 5563 votes, average: 2,74 out of 5563 votes, average: 2,74 out of 5563 votes, average: 2,74 out of 5
(2,74)
(Inloggen is vereist)

Chevrolet en Mini populair in dalende occasionmarkt

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 4 mei 2012, 09:43

Leestijd: 1 minuut

In april zijn in alle drie segmenten minder occasions verkocht dan vorig jaar in dezelfde maand. In het b2c-segment werden in april 83.266 stuks verkocht, tegenover 88.260 stuks in april 2011, een daling van 5,7 procent. Particulieren (c2c) verkochten in april 5,5 procent minder aan elkaar, de professionele handel (b2b) was in april 9,8 procent minder bedrijvig dan vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon.

Over de eerste vier maanden verkochten de gezamenlijk autobedrijven (b2c) dit jaar 353.454 occasions, tegenover 356.877 stuks in de eerste vier maanden van 2011, een daling van precies één procent. Het c2c-segment staat dit jaar (tot en met april) inmiddels op een achterstand van drie procent, de b2b-handel noteert dit jaar een min van acht procent.

Volkswagen-occasions staan in alle drie occasionsegmenten aan kop, maar vooral in het b2c- en b2b-segment is de voorsprong op de nummer twee (Opel) minimaal. De positie van Volkswagen is het sterkst in het c2c-segment, waar het merk een marktaandeel heeft van bijna veertien procent. In de beide andere segmenten heeft Volkwagen circa tien procent aandeel.

Vrijwel alle merken hebben te kampen met vraagverlies in een of (vaak) meerdere occasionsegmenten. Er is echter een tweetal opvallende uitzonderingen: Chevrolet en Mini. Zo werden dit jaar in het b2c-segment liefst 27 procent méér Chevrolet-occasions verkocht en steeg het aantal Mini-afleveringen bij de autobedrijven met ruim 23 procent. Minder spectaculaire stijgingen, maar eveneens in alle segmenten, worden genoteerd door Audi en Kia. Occasions van de merken Mazda, Chrysler, Daewoo en Mitsubishi raken juist het snelst uit de gratie.

Occasionverkoop (b2c) januari t/m april

    2012 2011 %
01 Volkswagen  35.589  35.321  0,8
02 Opel  34.492  37.201  -7,3
03 Ford  32.010  31.487   1,7
04 Renault  31.665  31.969  -1,0
05 Peugeot  30.025  29.735   1,0
06 Fiat  17.408  16.569   5,1
07 Citroën  15.615  14.978   4,3
08 Toyota  14.807  14.776   0,2
09 BMW  13.013  13.133  -0,9
10 Volvo  12.996  12.626   2,9
11 Mercedes-Benz  11.069  12.023  -7,9
12 Suzuki  10.554  10.185  -3,6
13 Audi  10.307  9.721  -6,0
14 Seat  10.277  9.750  -5,4
15 Hundai  10.067  10.235  -1,6
  Totaal  353.454  356.877  -1,0


Bron: VWE; bewerking: Aumacon

Tags: , , , , ,

Tijmen Bos marketingdirecteur…Snelladen via Europese…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties