bekeken: 484 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Column: het 40-puntenplan

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 20 september 2018, 13:40

Leestijd: 2 minuten

Uit diverse onderzoeken – onder andere uitgevoerd door ICDP – blijkt dat de eigenaar van een elektrische auto langer loyaal is aan de dealer(werkplaats) dan de eigenaar van een auto met verbrandingsmotor. Dat geldt deels ook voor hybride voertuigen.

jos-veldhuisenUit diezelfde onderzoeken blijkt verder dat veel consumenten twijfelen aan de competenties bij andere autobedrijven met betrekking tot de elektrische auto. Voor het universele autobedrijf dat er vanuit gaat dat het glas halfvol is in plaats van half leeg, liggen hier kansen om business rond de EV binnen te halen. Profileer je nu al als de kenner van elektrische mobiliteit. Zet een oplaadpaal voor je deur, bijvoorbeeld.

Nu hoor je wel dat de elektrische auto minder onderhoud nodig heeft en minder reparatiegevoelig is dan de auto met verbrandingsmotor. U zult dus creatief moeten zijn. Er is zo’n tegeltjeswijsheid die stelt: “De toekomst is niet iets waar je op moet wachten, de toekomst bouw je zelf.” Die filosofie lijkt inmiddels te zijn ingedaald. Niet alleen autofabrikanten, maar ook onafhankelijke aftermarketpartijen zijn nu al druk met het uitdenken van een verdienmodel voor de werkplaats van de nabije toekomst. Technisch gezien is er inderdaad simpelweg minder aan EV’s te versleutelen. Denk alleen al aan het niet hoeven verversen van de margerijke olie. Men kijkt dus naar mogelijkheden om de werkplaatsomzet toch op peil te houden.

De automobielindustrie is, voorlopig nog achter de schermen, al op een mooie gedachte gekomen, uiteraard bedacht voor hun dealernetwerken. Die gaan dan wel minder parts verkopen, maar het aantal te declareren uren hebben ze deels zelf in de hand. En zo kregen we onlangs, als discussiestuk, van een fabrikant een mogelijk 40-puntenplan voor de EV onder ogen, bedacht om de nodige consumenteneuro’s in de aftersaleskassa te krijgen. De vraag is wel of consumenten c.q. -organisaties niet aan de bel zullen trekken.

Hoe zo’n 40- of wellicht 30-puntenplan eruit zal gaan zien? Een prominente rol is weggelegd voor het onderstel, inclusief banden, vering, remmen, stuurinrichting en een softwarematige controle van de aandrijflijn. Ruitenwissers krijgen extra aandacht, de verlichting, het interieur, de ADAS, de airco en de mate waarin de software is ge-updatet.

Natuurlijk duurt het nog even voordat een groot deel van ons wagenpark elektrisch aangedreven is. Nu al je creativiteit gebruiken is echter nooit weg. Misschien dat vandaag al een extra 20-puntenplan al meer omzet oplevert. En wanneer u straks klanten met een EV binnen krijgt, vergeet dan niet ze bij het wegrijden een oplaadvoucher mee te geven, gesponsord door Fastned wellicht, plus een flesje water, pepermuntjes of de bekende Haribo’s. Kortom, een goodiebag die de klant het gevoel geeft dat hij voor zijn 400 euro toch wat extra’s heeft gekregen. Werkt ook vandaag al, bij uw bestaande klanten natuurlijk.

Jos Veldhuisen, hoofdredacteur Aftersales Magazine.

Tags: , , , , , , , , , ,

Bel gaat voor tweede cao-rondeBonusprogramma Continental…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties