bekeken: 382 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barend Luiting: Digitaal

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 27 november 2019, 09:15

Leestijd: 2 minuten

Het toverwoord in dit nummer is digitaal. Ik moest verschillende malen tijdens deze productie denken aan de jongste Ziggo-commercial, die over Giga-net. (“Dat kon nog wel eens hééél groot worden”, horen we Kees Boot zeggen.)

Barend LuitingWe hebben het namelijk al sinds the nineties over hoe groot internet wel niet gaat worden en ondanks de dotcom-crisis en alle naysayers zijn we ervan afhankelijk geworden op een manier die velen voor onmogelijk hielden. Zoals Boot cynisch reageerde op de komst van de eerste mobiele telefoons en andere innovaties in de genoemde commercial reageren velen, ondergetekende incluis, op nieuwerwetsigheden. 

Het internet der dingen (IoT) waarbij apparaten met elkaar communiceren en via kunstmatige intelligentie zelflerend gedrag vertonen past hier naadloos in. Ja, we weten wanneer de auto een beurt nodig heeft en kunnen dat best zelf regelen. We horen het Kees Boot en co al zeggen. Daar hebben we geen connected car voor nodig. De geest is echter uit de fles, de ontwikkeling niet te stoppen.

Kansen en bedreigingen

Cruciaal is vervolgens wat het ons, als sector brengt in de vorm van kansen en bedreigingen. Anticiperen en naysaing staan haaks op elkaar. In the nineties wilde ik niet gezien worden met een mobieltje, nu ben je een kluizenaar zonder. Of je wilt of niet. Ik vond het geweldig in de doka de foto’s in het bad chemicaliën zichtbaar te zien worden, maar desondanks fotograferen we digital only tegenwoordig. Hoeveel fotozaakjes riepen niet dat het zo’n vaart niet ging lopen, terwijl het vervolgens keihard ging. Ik associeer dat altijd met beelden van tekenfilms waarin het karakter over de weg rijdt, de weg een brug wordt, de brug verdwijnt en de auto een tijd in het luchtledige doorrijdt. Pas als het karakter dit doorheeft volgt de daadwerkelijke val.

Dit is precies wat velen kenmerkt: blind zijn voor wat zich voltrekt en het pas beseffen zodra het al gebeurd is. Te laat om nog te acteren, als het spreekwoordelijke konijn verstijft in de koplampen kijken. Zorg ervoor vooral niet dat konijn te worden. De zelfkennis die Kees Boot in de commercial aan de dag legt verdient in deze aanbeveling.

Tags: , , , ,

Bovag-schadesectie voor…Verschuiving naar goedkopere…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties