bekeken: 348 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barend Luiting: Groeimarkt

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 28 oktober 2019, 14:49

Leestijd: 1 minuut

Als vanaf 2022 de nieuwe voertuigen verplicht over de automatische noodremfunctie moeten gaan beschikken neemt de vraag naar service rond dergelijke ADAS-voorzieningen snel toe. Voor komend jaar verwacht men overigens dat de helft van de registraties al een of meer ADAS-voorzieningen aan boord heeft, in vier van de tien gevallen zelfs twee of meer. Investeren in kennis en apparatuur kan niet langer achterwege blijven als dat nog niet gebeurd is. Of laat je de buurman het spreekwoordelijke kaas van het brood eten?

Barend LuitingDe beslissing nemen tot het investeren is één, maar dan begint het pas. Uiteraard hangt veel, zo niet alles, af van de werkplaatsmix en het bedrijfsprofiel. Dat bepaalt de eerste selectie. Een ruithersteller heeft een andere behoefte dan een merkspecialist, om maar een mogelijk contrast te noemen. De volledig universeel opererende werkplaats of schadehersteller ziet zich geconfronteerd met een investering waar de breedte van de merken en typen op de markt mee bediend moet kunnen worden. Een niet geringe investering, waar de kosten voor de baten uitgaan en pas op lange termijn het verdienmodel zich openbaart.

Geld mag relatief goedkoop zijn, met rond het vriespunt schommelende rentepercentages, het mkb profiteert daar niet echt van. Autobedrijven en schadeherstellers zijn voor traditionele banken niet echt de meest aantrekkelijke partijen om in te investeren, de goede niet te na gesproken uiteraard.

Ik kan me dus goed voorstellen dat de ondernemers beren op de weg zien, voldoende argumenten gevend om maar niet te hoeven meegaan in deze gekte. Alleen, het is geen gekte. Kun je je nu nog voorstellen dat je niet had geïnvesteerd in apk-equipment, in aircoservice of in uitlijnen? De komst van ADAS-voorzieningen die voor een goede werking afhankelijk zijn van een zuivere basisinstelling biedt echter ook kansen. Uitlijnen was altijd al een slim idee. De klant bespaart op toekomstig onderhoud, zoals bandenslijtage, en brandstofverbruik. De garagist heeft mooie omzet met mogelijk additioneel werk. Nu neemt de vraag naar uitlijnen verder toe, gunstig in een markt waar aftersalesbehoefte dreigt af te nemen door elektrisch aangedreven voertuigen. Als het volle pakket nodig blijkt, dus uitlijnen met kalibratie, dan moet daar wel voor betaald worden. Ook door sturende partijen. Hoe kan er anders geïnvesteerd worden?

Tags: , ,

Vaco start campagne…RAI/Bovag: miljoenen BPM te…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties