bekeken: 326 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barend Luiting: Perfect spiegelbeeld

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 26 maart 2020, 09:11

Leestijd: 2 minuten

We schrijven maart 2010. Apple moet zijn iPhone 4 nog lanceren, net als Tesla de Model S (het prototype was er, maar het zou tot 2012 duren eer er marktintroductie kon volgen). Veel markten voelen de crisis, de aftersaleswereld nog het minst. Achter de schermen werkt een klein team aan de lancering van een nieuwe vaktitel: Aftersales Magazine. Gewoon op papier.

Barend LuitingWe hebben daar wel vragen over gehad. Digitaal is het helemaal toch? ‘Print’, zoals gedrukte media in het wereldje worden betiteld, is net als radio na de komst van de televisie echt niet weg te denken. Een nieuw magazine, op papier, in een markt die genoeg bladen leek te hebben: stoer initiatief, of gewoon dom?

We meenden dat er geen titel was met de focus zoals wij die voor ogen hadden. Aftersales in de meest brede definitie denkbaar, feitelijk alles wat de auto raakt na diens eerste kentekendatum. Niet vanuit de techniek maar bezien vanuit een combinatie van marketing en management. Techniek ontbreekt niet, maar je hoeft geen technicus te zijn om het blad te kunnen waarderen. Natuurlijk, is er veel rond ROB: reparatie, onderhoud en banden. Schadeherstel kan evenmin buiten de scope blijven. De occasionmarkt? Wij beschouwen het als belangrijke informatie binnen het aftersaleswereldje en publiceren er dus over, net als de registratiecijfers van nieuwe auto’s: de plek waar aftersales begint.

Om dat te onderbouwen een kleine illustratie hoe de aftersalesmarkt door die eerste registratie bepaald wordt. Sinds onze start is het aandeel particuliere kopers binnen de nieuwverkoop sterk afgenomen. De curve waarmee die lijn omlaag krult tussen 2010 en 2020 is het perfecte spiegelbeeld van een andere categorie: private lease. Voor een belangrijk deel van onze doelgroep, het autobedrijf, een trendwissel. Immers, die particuliere koper kun je verleiden om naar je bedrijf te komen en dan komt het aan op ondernemerschap, marketing en klantentevredenheid.

Private lease staat voor aftersalessturing en beperkt de keuzevrijheid van klanten. Oftewel klantenbinding voor de ene marktpartij, concurrentiebelemmering voor de ander. Kunnen we dit effect overschatten? Ik denk dat dat gebeurt. Natuurlijk gaat voorgaande op voor de eerste vier, vijf jaar; de relatief aftersalesarme eerste kilometers. Ons wagenpark veroudert echter gestaag richting gemiddeld twaalf jaar oud. Voor de tweede/derde/… eigenaar van die private-leaseauto geldt die sturing niet meer.

Tags: , , , , ,

Coronavirus: dalende XBS, XRAY…RDW hervat importkeuringen
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties