bekeken: 487 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barend Luiting: Praktijktest

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 23 december 2019, 09:30

Leestijd: < 1 minuut

Millennials hebben het niet zo op hiërarchie. Ze lopen het vuur uit de sloffen voor je, mits je met goede argumenten komt. Mits je ze als volwassen individuen behandelt die een te respecteren en waardevolle mening hebben. “Omdat ik de baas ben” of “doe nou maar wat ik vraag” is het recept om weerstand de plaats te laten innemen van het eerder beschreven enthousiasme.

Barend LuitingIn een vergrijzende samenleving botst dit nogal eens met old school managers die hechten aan hun met bloed, zweet en tranen veroverde positie op de apenrots. Millennials willen vrijheid en zelfstandigheid. Ja, dat betekent dat ze kunnen falen. Het blijven mensen immers, de rest faalt ook zo nu en dan. 

Kan dit uit?

Dat gevoel van niet aan de leiband willen lopen krijg ik zelf altijd wanneer ik weer eens in een auto stap die vol ADAS zit. Die slimme rijhulpsystemen die vooral ongevraagde bemoeizucht aan de dag leggen. Ik spreek steeds meer mensen voor wie het nieuwtje eraf is. Die na een periode van uitproberen en ‘kijk eens wat mijn auto nu doet, helemaal zelf’ concluderen dat er te veel onzekerheden aan kleven en voor de optie ‘uit’ gaan. Voor zover mogelijk uiteraard.

Dodehoekmeldingen die spiegelprijzen doen exploderen maar in de praktijk zorgen voor een blindheid tegen de waarschuwing. Uit dus. Systemen die je terug dwingen naar je rijstrook, ook als je wel je richtingaanwijzer gebruikt. De automatische rem die ingrijpt omdat jij op de middelste baan rijdt en er iemand op de strook naast je invoegt. Leuke verrassing voor de auto achter je. Kan dit uit? Vanaf mei 2022 zijn een reeks ADAS echter verplicht voor nieuwe auto’s. Ze verhogen de kostprijs van het voertuig en het factuurbedrag na schade, ook als de gebruiker ze na irritatie op irritatie uitzet.

Die systemen zijn niet perfect, dat weten we. Mensen ook niet, doen ook rare dingen, maar zijn op een vreemde manier vaak voorspelbaar. De intelligentie rijhulpsystemen van nu wekken valse schijn en mensen gaan rekenen op een foutloze werking ervan. De realiteit is echter meer een praktijktest dan het resultaat ervan. 

Tags: , , , ,

Louwman Group in Mobility…Autotrust neemt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties