bekeken: 341 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barry Hegeman: ADAS als businessmodel

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 4 september 2019, 10:20

Leestijd: 2 minuten

Laatst belde een klant met de opmerking dat zijn wagen telkens inhield zodra hij dicht achter een andere auto zat. Er bleek niks mis met zijn wagen: de eigenaar kende de werking van de adaptieve cruise control niet.

Het voorbeeld staat denk ik niet op zichzelf. Naar mijn inschatting rijden veel mensen rond in auto’s met prachtige hulpopties waarvan ze de helft niet kunnen bedienen. Ik noem dat het ‘o ja-effect’. Tijdens de uitleg in de showroom snappen ze het, maar eenmaal op weg naar huis vragen ze zich af hoe dat knopje nou precies werkte. Bovendien komt dan het moment van de waarheid: durf je erop te vertrouwen dat je voertuig inderdaad automatisch remt – en op tijd? Zeker bij de wat oudere klanten stellen we daarom standaard een vervolgafspraak voor, om na een paar weken rijervaring de zaken nog eens door te nemen. Onze foto- en videograaf kent alle ADAS-varianten, dat is zijn hobby. Hij neemt ruim de tijd.

Basisuitrusting

ADAS behoort steeds meer tot de basisuitrusting. In de werkplaats voeren we bij een onderhoudsbeurt niet standaard een check uit van alle rijhulpsystemen. Uiteraard wel als het boordsysteem een storing meldt en bij een software update door de voertuigfabrikant. Soms ook is onderweg een beschadiging opgetreden, bijvoorbeeld een steen door de gril, precies op de radar. Dan is vervangen en opnieuw programmeren nodig, net als een camera kalibreren bij een nieuwe voorruit. Het is geen ingewikkelde techniek, wel moet je het op een regelmatige basis toepassen. Dan zit het in je persoonlijke systeem en zie je de logica erachter.

We voeren dit soort opdrachten regelmatig uit in opdracht van ons eigen schadeherstelbedrijf, even verderop. Dáár bundelen we de specifieke kennis en kunde op het gebied van carrosserieherstel. Voertuigtechniek echter, waaronder rijhulpsystemen, is voorbehouden aan onze werkplaats. Op die manier creëer je twee diepgravende specialismen, met monteurs die er bovendien dagelijks mee bezig zijn. Van een camera kalibreren na plaatsing van een nieuwe voorruit worden we niet nerveus. Maar het vergt wel een proces van trainen en ervaring opbouwen. Die tijd en middelen moet je als bedrijf willen investeren. Wij werken nu alweer een jaar of vier met Hella Gutmann-equipment om te programmeren. Echt nieuw kun je dit soort werkzaamheden dus niet meer noemen, wel is het volume behoorlijk aan het toenemen.

Kennis van rijhulpsystemen bieden we trouwens ook elders aan. Op het bedrijventerrein in Almelo, waar we eerder dit jaar onze tweede vestiging hebben geopend, is een autobedrijf actief in het luxe segment. Alleen verkoop, geen onderhoud. Voor zaken als software programmeren, camera’s vervangen en Pass-thru roepen ze onze hulp in. Omdat ze nu eenmaal een ander businessmodel hebben. Wij hebben aan deze nieuwe techniek een mooie omzetbrenger. Langzamerhand is het voor iedereen wel geaccepteerd dat ook software geld kost. Als autobedrijf investeer je in apparatuur en kennis – dus factureer je ook. Ik denk dat lang niet iedere klant op zoek is naar de laagste prijs, wel naar de beste oplossing.

Tags: , , ,

Leaseplan: EV aantrekkelijker…Gates start met live webinars
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties