bekeken: 656 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barry Hegeman: Aircotijd

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 31 mei 2019, 13:39

Leestijd: 2 minuten

Met een temperatuur van 20 graden tijdens de paasdagen kon je het zien aankomen: aircotijd! De gemiddelde particulier komt immers pas in actie zodra het hem te warm wordt achter het stuur. Net als bij de winterbanden – maar dan anders. Na die eerste warme dagen van het jaar zie je her en der langs de weg opvallende borden. Schreeuwende kleuren, ‘aircoservice’ in chocoladeletters. Het is een te verdedigen, actiematige aanpak – koopjesjagers vormen net zo goed een markt die bediend moet worden – maar niet de onze.

barry-hegemanWij laten de aircocheck meelopen bij elke onderhoudsbeurt, zodat de klant in één keer klaar is. We wachten niet tot het koudemiddelreservoir bijna op is, maar vullen tussentijds bij. Ook in de winter – juist in de winter. Wanneer zit het meeste vocht in de auto? Niet in de zomer. Commercieel gezien denk ik dat we zo’n winterse controle misschien iets meer moeten benoemen: ‘we hebben voor u ook de airco gecontroleerd en afgevuld’. Uiteraard mag de klant erop vertrouwen dat we goed met zijn bezit omspringen, maar soms moet je ook de dingen die voor zich spreken expliciet aanstippen.

Informatie

Op het vlak van marketing zie ik voor aircoservice nog kansen door middel van informatie. Maak in lokale of regionale media duidelijk wat er waarom en wanneer allemaal nodig is om het systeem in goede conditie te houden. Wek in zo’n publicatie interesse, in de werkzaamheden zelf én in jou als expert die de klus kan klaren. Laat het belang zien van preventie. Gevolgschade door gebrekkige controle levert niemand wat op. Ja, extra omzet, maar die medaille heeft een keerzijde. Je moet de klant een vervelende boodschap brengen, die bovendien misschien niet nodig was geweest. Ook het autobedrijf is op de lange termijn het beste af als de klant betrouwbaar en betaalbaar mobiel blijft.

Koudemiddel

Aircoservice kent een prima verdienmodel. Ondanks de nog steeds hoge prijzen voor koudemiddel is er een nette marge. Wij werken met twee aparte machines, voor zowel koudemiddel R134a als R1234yf. Bewust geen hybride machine, vanwege het continue omschakelen. Als je slechts één servicestation in je werkplaats hebt staan, begrijp ik de keuze voor hybride heel goed. Het hangt allemaal af van de grootte van je bedrijf. Met slechts één monteur in dienst ga je natuurlijk nooit de investering van een aparte machine terugverdienen. Maar wij gebruiken onze aircoservice-apparatuur dermate veel, dat ik niet wil dat de monteurs steeds alles moeten omzetten. Bovendien maakt een tweede machine het mogelijk om tegelijkertijd onderhoud uit te voeren.

Het meest gebruikte koudemiddel is bij ons R1234yf. Heeft alles te maken met het jonge wagenpark dat we verkopen en in onderhoud hebben. Bij de WESP-rapportage hebben we, ook dankzij onze eigen leasemaatschappij, meer nieuwe auto’s in portefeuille dan de gemiddelde dealer. Toen vorig jaar de schaarste rond R134a zich aandiende, hebben we extra flessen koudemiddel ingekocht, tegen een gunstig tarief. De kans dat het ook dat jaar weer zomer zou worden was immers honderd procent (hoewel we toen nog niet wisten wát voor zomer …). Goed, vergeleken met arbeidsloon of een defecte compressor is de marge op koudemiddel relatief beperkt. Maar om nou te zeggen dat je er niet warm of koud van wordt?

Deze column is ook te lezen in nummer 5 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 17 mei is verschenen.

Tags: , , ,

Simon van den Enden van BASF…Marco Lessacher ceo Alphabet…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties