bekeken: 377 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Column Barry Hegeman: Wisseling van de wacht

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 29 oktober 2019, 15:12

Leestijd: 2 minuten

Aan alles komt een eind, dus ook aan de titel Autobedrijf van het Jaar 2018/2019. Ik kan iedereen aanraden om zich een keer kandidaat te stellen. Als bedrijf ga je er hoe dan ook op vooruit, zelfs als je niet wint. Publiciteit, teamgeest, vertrouwen, samen kritisch naar je processen kijken, al dan niet na rapportages van mystery guests.

Nou kan ik niet zeggen dat we ons bedrijf volledig op de schop hebben genomen, in aanloop naar de verkiezing. Ja, je neemt je mensen en middelen extra onder de loep. Maar ik persoonlijk ben me niet anders gaan gedragen tegenover een mij onbekende klant, puur omdat hij misschien wel een spion namens de organisatie zou kunnen zijn. Rommel opruimen: dat moet in je organisatie zitten, geen tijdelijk kunstje zijn. Geen enkele autotechnicus bij ons heeft vanwege de verkiezing nieuw gereedschap gekregen. Simpelweg omdat we onze mensen sowieso regelmatig met nieuwe spullen uitrusten. Dat is voor de jongens in de werkplaats een deel van de lol. Wel hebben we onze dagelijkse routine doorgenomen, vanaf de entree bij de showroom tot en met de achterste brug. Ook hebben we vaker dan voorheen de mening van een ander gevraagd. ‘Wat vind je goed bij ons?’ Maar vooral: ‘wat kan beter?’

Heel bijzonder vond ik de avond dat andere bedrijven een kijkje kwamen nemen. Het waren er zo’n tachtig, tot Noord-Holland aan toe. Etentje, rondleiding door de werkplaats waar Pass-Thru stond opgesteld, pendelbusjes voor vervoer naar ons schadebedrijf, even verderop. Gezellig én nuttig. Want gelukkig zeggen collega’s in de autobranche waar het op staat, ook als ze bij je te gast zijn. Behalve lof krijg je zo’n avond dus ook kritiek. Geen grote dingen, wel praktische. Over de locaties voor Adblue en diagnose. Maar ook: hoe we sleutels op een snellere manier kunnen inleren. Perfect, daar hebben we wat aan.

De titel kan een zetje geven als iemand nog niet bekend is met je bedrijf. Het logo en de naam staan bij ons op de gevel, in de showroom, op de automatische handtekening bij de e-mails, op de facturen. Ook in business to business groeit je naamsbekendheid, en daarmee het vertrouwen. Als we bijvoorbeeld voor een klant iets op locatie moeten regelen en zeggen ‘stuur de factuur maar naar ons’, werkt het toch nét even anders als ze zien dat we Autobedrijf van het Jaar zijn. En wanneer collega’s via een andere garage een bepaalde occasion zoeken, valt het muntje vaker naar onze kant. Verder mogen we begin november op verzoek van Autoniveau fungeren als locatie voor hun training in onderhoud aan elektrische voertuigen.

De komende drie jaar mogen we niet meer meedoen. Nu liggen er bij Auto Haarhuis absoluut geen plannen om Autobedrijf van het Jaar 2022/2223 te willen worden. Wel vinden we dat de titel ons verplicht om ook na afloop kritisch op onszelf te blijven. Als je nu op 1 staat maar verder niks verbetert, sta je volgend jaar op 3. De basishouding moet zijn: scherp blijven, ontwikkelingen volgen, zorgen dat je als organisatie flexibel blijft. Ik wens u veel inspiratie toe in deze mooie branche!

Tags: , , ,

REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties