bekeken: 4107 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
(5,00)
(Inloggen is vereist)

Column Jos Veldhuisen: het Kodak-gevoel

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 8 maart 2018, 10:22

Leestijd: 2 minuten

Graag herinner ik u eraan dat vanaf 1 mei iedere nieuw verkochte auto voorzien zal zijn van een geïntegreerd eCallsysteem. Dat betekent dat al die nieuwe personen- en bestelauto’s een telematicaverbinding aan boord hebben.

jos-veldhuisenDie verbinding is er niet alleen om een emergency call te maken als er een ongeval plaatsvindt; het systeem maakt iedere auto breed connected met de buitenwereld. Fabrikanten, autobedrijven en een scala aan partners die zich binnen de nieuwe netwerken bewegen, zullen zich opwerpen om dé connectiviteitspartner voor de berijder, dan wel de eigenaar van de auto te zijn.

Netwerk of platform: marktpartijen zullen hier onder verschillende namen en manieren van aanpak mee aan de slag gaan, merkgebonden en merkonafhankelijk. Dat de klant, de autobezitter de touwtjes in handen moet hebben, daar is iedereen van overtuigd. De klant is koning. Natuurlijk. Maar wie is de keizer die boven al die koninkjes staat? Let wel, de berijder is niet altijd de eigenaar. Kijk naar de fleet- en leasemarkt. Dit jaar zal de connected wereld voor iedereen bereikbaar worden. Volgens velen wordt het de komende jaren een marketingstrijd pur sang. Wie de klant heeft, weet dat de concurrent die niet (meer) heeft. Voor nieuwe auto’s zal als vanzelfsprekendheid het merk, de dealer een voorsprong hebben. Voor het bestaande wagenpark buitelen dongel- en app-conceptenongel- en app-concepten nu al over elkaar heen. De aftersales- of werkplaatsklant zal, getriggerd door de verhalen over telematica en nieuwe auto’s, een groter bewustzijn krijgen als het om connectiviteit gaat. De consument gaat leren dat zijn data geld waard is en dat ondernemingen vechten om zijn voertuig- en vooral klantdata.

Met name universele autobedrijven, in ieder geval een groot aantal, zien de impact van de connected klant (nog) niet in. Garagisten zijn geneigd lang te blijven hangen in hun comfortzone. De stap naar de digitale wereld is voor velen een te grote. We hebben allemaal een beetje van dat Kodak-gevoel in ons, las ik laatst. De één een beetje meer dan de ander. Wie te lang de nieuwe wereld ontkent, kan zo maar het lot treffen dat Kodak trof: eens een grote en marktbepalende speler. Een mooi product en dito bedrijf, dat echter door stelselmatig de digitale revolutie de rug toe te keren na een lange en succesvolle tijd tot de ontdekking kwam dat er voor de producten van Kodak geen markt meer was.

Ook u bent de afgelopen jaren, misschien wel gedurende lange tijd, succesvol geweest en hebt uw boterham goed kunnen verdienen. ‘De klant komt toch wel’, hoor ik die ondernemers nog dagelijks zeggen. Zo dachten de Kodak-managers ook. Laat in 2018 het Kodak-gevoel los. Blijf bij de les en zorg ervoor dat uw klanten straks niet connected zijn met uw concurrent.

Deze column is gepubliceerd in editie 2 van Aftersales Magazine.

 

Tags: , ,

Omzet en winst AkzoNobel…Bovag in ongelijk om…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties