fbpx
bekeken: 638 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5,00)

Column Jos Veldhuisen: Ten aanval

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 30 oktober 2020, 09:22

Leestijd: 2 minuten

Als je met ondernemers spreekt, blijkt onzekerheid troef. Er is helemaal niemand meer die nog claimt over een glazen bol te beschikken.

Jos VeldhuisenDe houdbaarheidsdatum van adviezen is kort. Terwijl ondernemers in de aftermarket – vooral de universele autobedrijven – het helemaal niet zo verkeerd doen, hebben ze maar een beperkt zicht op de resultaten van het huidige, laat staan het komende kwartaal. Dealers durven al helemaal niet meer vooruit te kijken. Krijgen we bepaalde elektrische modellen nu wel of niet? Komt de klant snel terug? In hoeverre blijft de overheid ondersteunen? Wat gebeurt er met de economie? Hoe moet ik mijn schulden afbetalen? Geld was immers gratis, dus hebben veel ondernemers de afgelopen jaren flink geïnvesteerd. Toch moet ook gratis geld een keer worden terugbetaald.

Wat ga je doen? Met nietsdoen ga je je business niet redden of verstevigen, dus is aanvallen de beste optie. Onlangs kocht ik in de boekhandel de biografie van Ulysses S. Grant, de Amerikaanse generaal van de Noordelijke strijdkrachten die voor zijn baas, president Abraham Lincoln, de Amerikaanse burgeroorlog wist te winnen en later zelf twee termijnen volmaakte als president. Nu was Grant niet onomstreden als het om zijn militaire en later om zijn zakelijke aanpak ging. Hij kleunde er altijd flink in, ook al had hij onvoldoende informatie. Hij zorgde altijd voor grote legers, want alleen een overmacht kon hem de overwinning brengen, was zijn stelling. Dat dit levens kostte, was ingecalculeerd. Zakelijk, na zijn presidentschap, nam hij vergelijkbare beslissingen uit de losse pols, die lang niet altijd succesvol waren.

In juli 1885 publiceerde Grant zijn memoires. Onlangs kreeg ik via een goede vriend een kopie van die originele memoires. Samen met die biografie geven die memoires een goed beeld van zijn aanpak van weinig informatie en veel output. Soms bracht die aanpak succes, soms faillissement, maar wat er ook gebeurde, Grant kwam er gelouterd uit. In onze tijd zou Grant als ondernemer/manager, geconfronteerd met de pandemie ongetwijfeld het volgende zeggen: “Ik weet niet wat het brengt, maar we gaan niet afwachten. Wat gaan we morgen doen om ons doel te realiseren?” En zo nodig ging hij er met gestrekt been in. Wordt dat ook uw motto?

VZR: catalogusprijs bepaalt…Autoschade Nieuwenhuis treedt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties