bekeken: 455 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Column Jos Veldhuisen: Wakker worden

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 4 november 2019, 11:46

Leestijd: 2 minuten

Jos VeldhuisenU bent automanager dan wel -ondernemer. Het is ochtend, u ontwaakt, gewekt door uw smartphone. U ruikt de verse koffie die automatisch is gezet en het verse broodje, gebakken door uw connected broodmachine. Op de iPad aan de keukentafel flitst het nieuws van wakker Nederland aan, waarna de app van het Financieel Dagblad om uw aandacht vraagt. Omdat u nog wat tijd hebt, bladert u ook nog even door de app van Aftersales Magazine.

Klaar voor vertrek laat uw spraakrobot Siri weten dat de navigatie van uw auto is bijgewerkt, maar dat het wel tijd is om te tanken. Verder is alles okee. In de auto hoort u via uw connected dashboard dat het vandaag een drukke dag in uw werkplaats wordt. Zes van de tien klanten hebben een online afspraak gemaakt en een tijdslot toegewezen gekregen. De benodigde onderdelen voor de routinematige onderhoudsklussen zijn al besteld. De werkorders zijn al voorgeprogrammeerd in de tablets van de monteurs. De benodigde reparatie- en onderhoudsdata zijn bij een dataplatform opgevraagd en een linkje staat klaar om geactiveerd te worden zodra de monteur aan de slag gaat. De facturen zijn voorbereid, zodat u straks alleen maar op de knop hoeft te drukken. Tenslotte heeft u nog een wat ouder digitaal systeem, anders was dat ook al zonder uw ingrijpen gebeurd. Er komt trouwens straks ook een uitzendkracht, want één van uw monteurs heeft zich gisteravond ziek gemeld en het systeem heeft direct actie ondernomen. En zo is er al een berg werk verzet zonder dat er een mens aan te pas kwam. Een systeem van algoritmen heeft uw werkdag voorbereid, inclusief uw ontbijt.

Deze verkorte weergave van een werkdag 2.0 zou over twee, drie jaar zomaar werkelijkheid kunnen zijn. Tachtig procent wat u hierboven leest, is nu al mogelijk. Kort gezegd, de klant en de systemen zijn er klaar voor. Bepaalde fabrikanten en dienstverleners staan te trappelen. Maar bent u er als werkplaatsmanager of ondernemer klaar voor? Bent u al wakker? Bent u bereid de beslissing te nemen? Doen of niet doen? To be digital or not to be digital. Kijk om u heen. U moet wel, ben ik bang.

Auto Bijlsma nu Mercedes-Benz…I-Pace-brug bij make-over…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Pim van der Veer: 4 november 2019 om 12:25 - domeinexpert

Mooi logisch samengesteld toekomstbeeld.
Statisch gaan de kleine lokale ambachtelijke bedrijven met persoonlijk contact met hun klanten op loopafstand en aanbod van courant gebruikt in de groeistand. Digitaisering is niet te vermijden, maar aan de hand van het werkaanbod stap voor stap.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties