bekeken: 741 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Column Tjeerd Tjeerdsma: Vruchten

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 10 oktober 2018, 13:36

Leestijd: 3 minuten

“Het is inmiddels bijna twaalf maanden geleden dat we de verkiezing wonnen en nog steeds plukken we er de vruchten van.

tjeerd-tjeerdsmaEr zijn in een jaar telkens weer situaties om je te oriënteren op je garagebedrijf. Omdat je niet meer tevreden bent over de werkplaats. Omdat de eerste apk zich aandient. Omdat je zoekt naar een occasion. Aan de balie horen we regelmatig terug dat de titel, naast de reviews, het extra zetje gaf om juist ons te benaderen.

Behalve klandizie heeft de verkiezing ons ook een hoop publiciteit opgeleverd. Van de zomer stonden we met drie pagina’s in de regionale editie van het Rabo-businessmagazine. In een oplage van 17,5 duizend exemplaren, voor zakelijke relaties. Let wel: de redactie heeft ons benaderd, niet andersom. Hetzelfde geldt voor de RDW, die belde voor onze ervaringen met de tellerstanden en de NAP. ‘Even de mening van het Autobedrijf van het Jaar horen’, voor de RDWijzer. Stuk voor stuk onvermoede effecten van de prijs. Daarnaast hebben we een jaar lang gratis WESP en Care-mail kunnen gebruiken. Om nu het verkiezingseffect te omschrijven in harde euro’s, dat vind ik lastig. Onze omzet steeg namelijk al geruime tijd met gemiddeld tien procent per jaar. We investeren, bijvoorbeeld in online vindbaarheid en betere navigatie op onze site. Er is continu focus op de onderneming. Anderzijds kun je je natuurlijk afvragen hoe hoog de omzet zou zijn geweest zónder die hoogste podiumplek bij Bovag.

Wat me heeft verbaasd, is dat op finalist Autobedrijf Hans Haarhuis na geen enkele collega ons heeft benaderd. Voor advies, of om gewoon eens te komen kijken. Ik deed dat namelijk destijds wél. Thijs de Baaij, mijn voorganger, heb ik gevraagd wat hij zoal heeft ondernomen om te winnen. En welke extra stappen ik nog kon zetten in de finalefase. ‘Goh, je bent de enige die me belt’, reageerde hij. Zijn advies: heb helder voor ogen hoe de toekomst van je onderneming eruit ziet. Welk antwoord je ook geeft, zorg dat het duidelijk is en weloverwogen.

De tip die ik het universele autobedrijf wil meegeven, is om sowieso mee te doen. Omdat je daarmee de kwaliteit van je team verbetert. Ook al word je misschien uiteindelijk geen eerste, gaande de rit leer je je collega’s nog beter kennen. Normaal gaat alles zijn dagelijkse gangetje, niks mis mee. Maar ben je deelnemer aan de verkiezing, dan moet iedereen in het team superscherp zijn. Denk aan de mailwisseling, telefoontjes beantwoorden, de netheid van het pand – zowel aan de balie als in de werkplaats. Daarom beschouw ik onze titel bepaald niet als de Tjeerd Tjeerdsma-prijs.

Ook goed om te weten is dat je als winnaar na de verkiezingsuitslag tijdelijk niet je volle aandacht kunt geven aan je bedrijf. Trekt wel weer bij, maar je bent kortstondig heel druk met felicitaties, interviews, bloemen in ontvangst nemen. Daarnaast komen allerlei bedrijven hun producten of diensten aanprijzen. Zelf ben ik de dag na de uitslag naar Marco van Beek gereden, winnaar in 2012-2013. ‘Wat moet ik nu doen, wat juist niet?’ Ik kan uiteraard zelf genoeg bedenken, maar sta altijd open voor advies.

Als straks onze opvolger bekend is, vallen we heus niet in een zwart gat. We hebben in allerlei opzichten een geweldig jaar gehad. Maar net als in de sport is het goed dat er nu een ander op het hoogste podium staat, met zijn eigen aanpak en visie. De bordebn 2017/2018 laat ik trouwens gewoon aan onze gevel hangen. Het effect van deze prijs ijlt nog wel even na.”

Dit was de laatste column van Tjeerd Tjeerdsma, mededirecteur van Autobedrijf Tjeerdsma uit Nieuw-Weerdinge. De column verscheen oorspronkelijk in nummer 9 van Aftersales Magazine, dat verscheen op 28 september 2018. Op 9 oktober is Auto Haarhuis uit Geesteren gekozen tot Bovag Autobedrijf 2018-2019. Gerard en Hans Haarhuis zullen vanaf nummer 11 in Aftersales Magazine de gastcolumn van Tjeerd Tjeerdsma overnemen.

Tags: , , ,

Autodeelplatforms bundelen…Niemand blij met compromis…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties