Er is nu één standaard voor de commerciële beschrijving van een bestaand Nederlands voertuig.  Handig voor het inrichten van uit te wisselen ICT berichten, zodat systemen aan elkaar worden verbonden in dezelfde taal en betekenis.

De standaard biedt naast een bepaalde gemeenschappelijkheid van de gegevens, voldoende ruimte om onderscheidend te zijn met additionele informatie. Hiermee wordt de basis gelegd voor meer prijstransparantie bij de verkoop van gebruikte voertuigen. De standaard inclusief de codelijsten zijn voorlopig kosteloos bij SIMS op te vragen. Hoe meer bedrijven de standaard omarmen, hoe sneller in de praktijk van de voordelen kan worden geprofiteerd. Een jaar na de eerste presentatie van de conceptstandaard, komt SIMS met de definitieve versie van de standaard voor de commerciële beschrijving van een bestaand personenvoertuig en lichte bedrijfswagens. Het concept is afgelopen jaar getoetst bij allerlei gerenommeerde bedrijven die systemen en informatie leveren voor de in- en verkoop van voertuigen. Vanaf het moment van registratie bij RDW tot aan het moment van sloop zijn deze partijen betrokken bij het ontstaan van de standaard en alles wat daarbij komt kijken.

Josee Sombekke van SIMS: “Over een voertuig worden veel specificaties vastgelegd in softwarepakketten bij fabrikanten, importeurs, universele garages, leasemaatschappijen, verzekeraars, fastfitters en bijvoorbeeld schadeherstelbedrijven. Helaas gebeurt dit nog niet uniform, soms zijn de verschillen groot, soms miniem. Echter bij het digitaal uitwisselen van gegevens leidt dit tot veel extra werk om de data passend te maken voor  gebruik in eigen softwaresystemen. Werk waar bovendien ook nog fouten bij gemaakt kunnen worden. Alle partijen zien het nut en noodzaak van een afspraak over hoe we voertuiggegevens vastleggen en hebben geen probleem om de businesscase sluitend te maken.”

Volgens Sombekke is het sterke punt van het eindproduct het evenwicht tussen compleetheid en slankheid. De basis ligt in het standaardiseren van datgene wat geen discussie (de slankheid) oplevert. Hiermee biedt de standaard voldoende ruimte voor partijen om extra voertuiginformatie toe te voegen en hiermee onderscheidend te zijn. Aan de basis van de standaard hebben o.a. de Europese-typegoedkeuring, de ervaringen met de Duitse standaard en het Amerikaanse STAR gestaan. Het voertuigprofiel is in de basis bedoeld voor B2B communicatie. Echter ook de consument heeft er voordeel aan. Door ook afspraken te maken hoe de prijsopbouw van een voertuig vastgelegd kan worden, biedt dit een gelijke basis voor  de vulling van occasionportals. Een lang gekoesterde wens van Bovag, prijstransparantie voor een goed prijsvergelijk, wordt hiermee gerealiseerd.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06