Het 7e Nationaal Aftersalescongres

header_still_ac18

Het Nationaal Aftersalescongres is een begrip in de vaderlandse automotivebranche. Na zes succesvolle edities staat het op de kaart als dé inhoudelijke en informele afsluiting van het zakelijke branchejaar.

Ook dit keer kunnen de bezoekers rekenen op een mooie mix van ontmoeting, discussie en visie, verstrekt door niet de minste namen. Vorig jaar trok het evenement circa vierhonderd bezoekers. Alle signalen wijzen erop dat het op 12 december bij aflevering 7 niet anders zal zijn.

13.00 uur Inloop

14.00 uur Opening door dagvoorzitter Clem Dickmann

14.10 uur De autobranche in 2019 en ietsje verder gedacht

Henk Hofstede, sectorbankier retail ABN-AMRO

Economische factoren als driver voor veranderingen in de autobranche. Meeliftend op de technologische vernieuwingen, die de retail eveneens aan het veranderen zijn. Een blik die wat meer op de korte termijn is gericht. Want ook morgen moet je aan de bak. Een visie op de lange termijn is noodzakelijk, maar morgen heb je ook een gevulde kassa nodig. Welke economische temperatuur is er voor 2019 te verwachten? Heb je de tijd om je voor te bereiden op de nieuwe retailformats van overmorgen?

14.30 uur De gevolgen van de nieuwe retail voor de aftersales

Jos Veldhuisen, hoofdredacteur Aftersales Magazine

De verkoop van nieuwe auto’s krijgt steeds meer een zakelijk karakter. Iets minder dan 27 procent van de nieuwverkoop – per september 2018 – is nog een zaak van de particuliere consument. Daarbij richten steeds meer merken zich online of via nieuwe retail-formats (denk aan pop-up achtige concepten) direct op de consument. Die nieuwe retail, een multi channel marketing benadering, gaat hand in hand gaat met een verdere schaalvergroting in dealerland. Maar zal ook de verhouding tussen het merkkanaal en de onafhankelijke aftermarket opnieuw gaan kleuren. In veel van die nieuwe retailconcepten is er geen plaats voor een fysieke aftersalesbinding. Welke kansen biedt dit voor nieuwe vormen van aftersales? Zelf blijven doen of op zoek gaan naar universele partners? Wordt er met derden samengewerkt of gaat de strijd om de klant vol gestreden worden? Meerdere scenario’s, die naast elkaar kunnen bestaan zijn mogelijk, of krijgt er één de overhand? Jos zal hier op zijn eigenwijze de nodige scenario’s schetsen en al bestaande voorbeelden tegen het licht houden.

15.00 uur Dealerholdings, topmanagers aan het woord

Clem Dickmann in gesprek met een aantal topmanagers over schaalgrootte, digitalisering en aftersales vanuit een merkgebonden perspectief.

• Eric Berkhof van de Van Mossel Groep
• Thijs Bochane van de Bochane Groep

15.30 uur PAUZE

16.10 uur De reactie van de onafhankelijke aftermarket

Belangrijke spelers uit de Nederlandse aftermarket, waaronder Cor Baltus van Parts Point Group, Johan van der Hoeven van LKQ-Fource, Gerard ten Buuren, voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven en Matthijs Verhaar, ceo Profile Car & Tyreservice, geven hun visie op de voorgestelde ontwikkelingen. Over de strijd dan wel de samenwerking tussen het merkkanaal en de onafhankelijke spelers in de aftermarket. Geven uitleg over de manier waarop zij denken het vrije kanaal sterker te maken en te houden. Juist ook in de digitale wereld van morgen. Het belang van samenwerking al of niet middels werkplaatsconcepten bijvoorbeeld. Belangrijke vragen die eveneens zullen worden gesteld:

• Wanneer wordt het universele autobedrijf wakker als het gaat om de regie die ‘anderen’ over voertuig- en klantendata gaan krijgen? Hun antwoorden bepalen mede de richting die het onafhankelijke kanaal (onderdelendistributeurs, grossiers en universele autobedrijven) zullen gaat kiezen.
• Hoe bereid je je voor op het aanstaande EV-tijdperk dat grote invloed op de inhoud van de aftersales zal hebben?

16.40 uur De werkplaats van de toekomst

Overheden, nationaal en regionaal, staan onder druk om allerlei klimaatdoelstellingen te halen. Dat zal het aandeel van EV’s in het wagenpark sneller doen toenemen, dan tot voor kort was gedacht. Fleetowners als Haskoning DHV, Leaseplan en KPMG elektrificeren in rap tempo het eigen wagenpark. Wat worden de nieuwe kenmerken van de toekomstige werkplaats? En de competenties van de werkplaatsmedewerkers? Welk werk gaat er verdwijnen en wat komt er (niet) voor terug? Hoe zit het met de werkplaatsinrichting? Wat gaat er gebeuren met de apk of met software updates? Bram Wolf, onderzoeker bij Innovam, heeft in opdracht van OOMT, RAI Vereniging en BOVAG en met behulp van een panel experts, een aantal mogelijke scenario’s ontwikkeld die een beeld geven van de werkplaats van de toekomst.

17.00 uur Uitsmijter

De Belgische bedrijvenverloskundige Guido Thys.

Zakelijke humor over de valkuilen die er liggen te wachten voor de automanager.

17.40 uur Afsluiting door dagvoorzitter Clem Dickmann

Een wrap up van wat voorbij kwam en wat u hiervan mee naar huis moet nemen om u voor te bereiden op de nabije toekomst.

17.50 uur Walking diner

Het netwerkmoment van de branche. Ontmoet hier in een ongedwongen sfeer uw collega’s en andere branchegenoten. Wissel visitekaartjes uit en maak afspraken. Leg onze sprekers het vuur na aan de schenen, want zij zijn tijdens dit walking diner beschikbaar om verder met u te discussiëren.

 


Bekijk hier de foto’s van het 6e Nationaal Aftersalescongres.

Prijs: 169 euro
Vorige editie ook bezocht? 125 euro
Lid van Automotive Insiders? 135 euro


Partners:

partners_877_2018_2


Inschrijfformulier

Bedrijfsgegevens


 


Sponsoren:

sponsoren_877_2018_3


Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties