‘Automerken geven bediening dashboardfuncties uit handen’

Nu autofabrikanten op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun producten te differentiëren, moeten ze goed nadenken voordat ze toestaan dat tech-giganten Apple en Google de ervaringen van hun klanten gaan domineren, zegt voertuigconnectiviteitspionier VNC Automotive.

Voor elektrische voertuigen nemen de mogelijkheden voor autofabrikanten af om onderscheidende kenmerken te creëren en een eigen karakter te ontwikkelen. Het delen van onderdelen en platforms is van cruciaal belang voor de commerciële levensvatbaarheid van een EV, maar beperkt ook de individualisering.

Daarom zijn OEM’s zich gaan richten op het bedenken van verbonden ervaringen voor hun klanten om merkloyaliteit te creëren. Dat werk dreigt echter te worden ondermijnd door Silicon Valley, na het nieuws dat Apple van plan is om zijn CarPlay-interface te gebruiken om zijn bereik in auto’s uit te breiden en de controle over HVAC-systemen, stoelbediening en zelfs instrumentclusters over te nemen.

“Hoewel de vooruitgang van Apple op het eerste gezicht een goede zaak lijkt – autobedrijven krijgen toegang tot kant-en-klare systemen waarmee klanten al vertrouwd zijn – zou dit wel eens het hellend vlak kunnen zijn waarop autofabrikanten helemaal buiten de auto-ervaring komen te staan”, waarschuwt Tom Blackie, CEO van VNC Automotive.

Door de uitbreiding van de functionaliteit kunnen iPhone-gebruikers een groot deel van de functies van hun auto bedienen vanuit de CarPlay-interface, en hoe meer de apparaten van Apple in hun dagelijks leven worden verankerd, des te kleiner de kans dat ze dat ecosysteem zullen verlaten.

Ook Google

Nieuwe modellen van Renault en Volvo zijn uitgerust met Google’s Android Automotive OS, waarmee ze de controle over bijna alle digitale oppervlakken in de auto uit handen geven en de technologiegigant ongekende toegang geven tot het leven van hun klanten.

Hoewel dit aanleiding geeft tot privacy- en veiligheidsproblemen die waarschijnlijk geen problemen zullen opleveren voor het jongere publiek waar de auto-industrie op aast, bestaat het risico dat sommige kopers zich vervreemd voelen door de keuze voor het ene platform boven het andere.

Ook bestaat het risico dat de functies van een auto ontoegankelijk worden voor de eigenaar als deze weigert te upgraden naar de nieuwste handset, of dat functionaliteit waarmee een auto was uitgerust toen deze nieuw was, plotseling verdwijnt als Google besluit de ondersteuning in te trekken. “De autofabrikanten met wie we samenwerken, willen graag achterwaartse compatibiliteit tussen apparaten en gedurende de hele levensduur van het voertuig garanderen. Nu de gemiddelde leeftijd van auto’s op de Britse wegen met 8,4 jaar hoger is dan ooit, vergeleken met amper twee jaar voor een doorsnee smartphone, zijn dit looptijden waar Silicon Valley gewoon niet aan gewend is,” concludeert Tom Blackie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *