Autopilot stond uit bij Tesla-crash

De woensdagmorgen in Baarn verongelukte Tesla Model S had de functie Autopilot op geen enkel moment gedurende de rit ingeschakeld. Dat stellen technici van Tesla Nederland op grond van de uitgelezen voertuiglogs.

Gelet op de schade die zichtbaar was aan de auto nadat deze een boom had geraakt, moet het voertuig meer dan 155 kilometer per uur hebben gereden. Dit meldt een woordvoerster van de importeur. Geluiden als zou het betreffende Model S-exemplaar dateren van vóór de Autopilot-functie worden bevestigd noch ontkend: “We delen geen informatie over de auto.”

Veiligheidsprotocollen

Het lichaam van de verongelukte 53-jarige bestuurder moest na de crash nog urenlang in het wrak blijven. Hulpdiensten dienden de voor dit soort incidenten opgestelde veiligheidsprotocollen te volgen. Er was een gerede kans op elektrocutie, gezien de zeer zware beschadiging van het voertuig. De accu’s wekken hoogspanning op en kunnen de carrosserie onder spanning zetten. Bovendien was brand ontstaan en stond het voertuig niet op vier wielen. Ook als het slachtoffer nog in leven was geweest, waren de procedures en richtlijnen van Rijkswaterstaat, politie en RAI Vereniging leidend geweest. De crash heeft de discussie aangewakkerd over de actuele veiligheid van autonoom rijden. Op diverse websites woedt sinds gistermorgen een polemiek van voor- en tegenstanders. Zo wordt betwijfeld of technici van Tesla als een van de eersten het wrak zouden mogen inspecteren en data uitlezen. Dit gezien de mogelijke financiële belangen van de fabrikant. Tesla battery pack

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †