Bosch Mobility groeit 7,8 procent

Mobility Solutions van Bosch heeft de omzet in 2017 zien stijgen met 7,8 procent tot 47,4 miljard euro. De omzet van Bosch totaal nam toe met 6,7 procent.

Dat blijkt uit voorlopige cijfers die Bosch op 30 januari presenteert. Over alle bedrijfssectoren gezamenlijk realiseerde Bosch in 2017 een omzet van ongeveer 78 miljard euro. Dit betekent een stijging met 8,3 procent. De winst is in 2017 gestegen naar 5,3 miljard euro.

Connected

“We hebben onze groeiprognoses overtroffen en de rentabiliteit verder verbeterd. In 2017 hebben we de hoogste omzet in de geschiedenis van onze onderneming gehaald”, zo vertelde Volkmar Denner, voorzitter van de raad van bestuur van Robert Bosch, tijdens de presentatie van de voorlopige cijfers in Ludwigsburg. Volgens Denner blijft het bedrijf dankzij zijn innovatiekracht en op connectiviteit gerichte strategie op groeikoers. “We hebben de mogelijkheden van connectiviteit al vroeg ingezien. Vandaag boeken we daarmee zakelijk succes”, aldus Denner.

Stedelijke mobilitiet

“Wij willen een emissievrije, ongevalvrije en stressvrije stedelijke mobiliteit mogelijk maken door het verkeer te automatiseren, te elektrificeren en te connecteren”, zei Denner. Bosch maakt dan ook werk van autonoom rijden. Samen met Daimler werkt Bosch aan een project waarbij al in 2018 de eerste autonoom rijdende testwagens de weg op worden gestuurd. In 2017 al realiseerden Bosch en Daimler in de parkeergarage van het Mercedes Benz-museum in Stuttgart een oplossing voor geautomatiseerd inparkeren.

Aandrijving

Ook al in 2017 is Bosch begonnen met de productie van een nieuw ontwikkelde 48-voltbatterij  voor hybride voertuigen die gemakkelijk in nieuwe modellen kan worden ingebouwd. In 2019 komt daar de nieuwe elektrische asaandrijving (e-Axle) bij. “Wij zetten zwaar in op elektrische mobiliteit. In 2017 hebben we tal van opdrachten binnengehaald, soms voor een miljardenbedrag”, vertelde Denner.

Verbrandingsmotor

Ondertussen benadrukte Denner ook het belang en het potentieel van de verbrandingsmotor. “Zonder diesel zullen we onze CO2-doelstellingen in Europa wellicht niet kunnen halen. Onze testvoertuigen halen nu al de grenswaarden van 2020. Wij ontwikkelen en testen nu al systemen die zelfs merkbaar onder die grenswaarden blijven”, aldus Denner. Bosch heeft zichzelf ten doel gesteld een verbrandingsmotor te ontwikkelen die alleen nog uitademt wat hij heeft ingeademd. De uitstoot van die motor mag, met uitzondering van CO2, niet meer te onderscheiden zijn van de omgevingslucht. Mits gebruik van e-brandstoffen zou een milieuvriendelijke, CO2-neutrale verbrandingsmotor haalbaar zijn.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2802 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters