Column: Software

It’s the economy, stupid!’ Met deze woorden stelde in 1992 de toenmalige Amerikaanse president Bill Clinton, ingefluisterd door zijn campagnestrateeg James Carville, dat je de presidentsverkiezingen niet wint met mooie woorden, plannen en vergezichten, maar met de staat van de economie. In de auto-industrie doet zich iets vergelijkbaars voor.

In tegenstelling tot wat velen denken, draait het bij de auto niet om de emotie van het merk, maar om de toegepaste softwaresystemen. Met Tesla als disruptief voorbeeld roepen autofabrikanten al enkele jaren dat ze zich moeten herpositioneren als een softwarehuis. Niet omdat ze dat zo graag willen, maar omdat ze moeten. Hier zijn drie redenen voor:

  1. De strijd om de klant wordt steeds meer een digitale strijd, vanaf het eerste contact tussen klant en merk en vervolgens gedurende de hele levenscyclus van de auto. 
  2. De auto zelf, of beter gezegd: de connected car, is met de hele wereld verbonden. Software speelt hierin een sleutelrol. Denk aan de toepassingen voor voertuigdata, het over the air uitvoeren van diagnoses en updates, en het gebruik van ADAS.
  3. Het verdienmodel verandert door de digitalisering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan abonnementen die het comfort verhogen, of aan diensten rondom nieuwe mobiliteit, Mobility as a Service.

Silicon Valley

Het gebruik van kunstmatige intelligentie om onderhoud en eventuele reparaties te kunnen voorspellen, wordt de gewoonste zaak van de wereld. Autofabrikanten moeten daarop inspelen. De vraag is of ze dat zelf kunnen, of dat ze daar de tech-bedrijven voor nodig hebben. Samenwerken met Big Tech houdt ook risico’s in. Fabrikanten zijn bang om de regie over hun branche en daarmee de verdienmogelijkheden kwijt te raken aan Silicon Valley. Het horrorscenario is dat de autofabrikanten – zeker die uit Europa – straks alleen nog maar het blik mogen toeleveren aan Microsoft, Google of Apple – die overigens allemaal al samenwerkingen hebben met gevestigde autofabrikanten als General Motors, Ford, Renault en Kia/Hyundai – of misschien zelfs aan Alibaba 3.0. In een meer gematigd scenario delen fabrikanten en tech-bedrijven de klant en worden ze er beide wijzer van. In het voor de autofabrikant beste scenario nemen Microsoft, Google en Apple genoegen met de rol van toeleverancier, maar wie gelooft daarin?

Wat nu speelt tussen de fabrikanten en de tech-sector, heeft directe gevolgen voor de werkplaats van zowel dealer als universeel, want wie stuurt straks de automobilist naar welke werkplaats? Laat de consument zich door een software-robot leiden? Van wie is het algoritme dat daarachter zit: van de autofabrikant, of van een door een tech-bedrijf beheerd online platform? Zorg er daarom voor dat u en uw werkplaats zijn voorbereid en snel kunnen aanhaken. De iPad werd pas in 2010 geïntroduceerd, maar zit nu al standaard in iedere gereedschapskar. Veranderingen kunnen snel gaan. It’s the software, stupid! 

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1613 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *