Disruptie is kans, geen bedreiging

Na acht succesvolle edities en een papieren congres in 2020 staat er voor 8 december 2021 weer een fysiek Nationaal Aftersalescongres gepland, op de vertrouwde locatie Studio A12 in Bunnik. Ook voor dit 10e Nationaal Aftersalescongres mogen de bezoekers rekenen op een mooie mix van ontmoeting, discussie en visie, dankzij de medewerking van een aantal experts uit de branche.

Disruptie is de rode draad die door het congres loopt, niet als bedreiging, maar als uitdaging om kansen om te zetten in business. Zoals Peter Drucker in zijn boek ‘Managing Turbulence’ uit 1980 al uiteenzette, gaat het bij disruptie niet om de schok of de onzekerheid die grote veranderingen met zich meebrengen, maar om het gebrek aan kennis en competenties.

Die harde boodschap wordt onderbouwd door trends die samenkomen onder de paraplu van connectiviteit en ADAS. Nieuwe normeringen als Plusnorm en Qualified, en de vraag welke ADAS-functionaliteiten onderdeel gaan worden van de apk versterken de aandacht voor het ontbreken van kennis en competenties in het autobedrijf. Het 10e Nationaal Aftersalescongres wil u bewust maken van de veranderingen die uw verdienmodel zullen raken.

Disruptieradar

De eerste keynote speaker tijdens het congres is Alexander Brenner, senior partner van adviesbureau Roland Berger, dat speciaal voor de automotive een disruptieradar ontwikkelde. Deze radar, onder meer gebaseerd op consumentenwensen en -voorkeuren rond mobiliteit, wet- & regelgeving en de stand van de technologie, levert een actuele kijk op de nabije toekomst op. Met die bevindingen adviseert Roland Berger vele auto- en onderdelenfabrikanten, dealerholdings, onderdelendistributeurs, brancheorganisaties en overheden. Deze visie op de toekomst van de autobranche is uiteraard ook voor het autobedrijf relevant.

Tijdens de laatste fysieke editie in 2019 bezochten ruim vierhonderd branchegenoten het Nationaal Aftersalescongres. Voor de tiende editie wordt eenzelfde aantal verwacht.

Duurzaamheid is een woord dat inmiddels zoveel gebruikt wordt dat het aan waarde dreigt te verliezen. Johan van der Hoeven van LKQ Fource en Jeroen van der Braak van RAI Vereniging verzorgen samen een presentatie over verschillende aspecten van duurzaamheid waar het autobedrijf mee te maken heeft, niet in de laatste plaats als organisatie.

Transitie

Een tweede keynote speech wordt verzorgd door Stan Berings, senior partner van adviesbureau PWC Nederland. Hij zal met name ingaan op de disruptieve gevolgen van de transitie naar elektrisch rijden. Die transitie vereist voortdurend aanpassingsvermogen van de bedrijfsvoering vanuit drie essentiële invalshoeken: business, technologie en klantervaring.

Daar komt de klimaatdiscussie nog bij, die ertoe geleid heeft dat Nederland de ambitie heeft uitgesproken om vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische nieuwe auto’s te verkopen. Die doelstelling is haalbaar, onderzocht PWC, omdat er tegen die tijd voldoende betaalbare modellen op de markt zijn, genoeg laadpunten én voldoende groene stroom om die auto’s te laten rijden. Het onderzoeksrapport ‘De haalbaarheid van 28 miljard elektrische autokilometers in 2030’ is inmiddels alweer twee jaar oud en de vraag is natuurlijk: staat die voorspelling nog?

Data

Een ander onderwerp dat de automotive de laatste jaren in zijn greep houdt, is de toegang tot voertuigdata. Tijdens het aftersalescongres van 2019 bleek al dat ook de Haagse politiek inmiddels wedijvert voor een gelijke toegang tot voertuigdata, maar zelfs al heb je toegang, ben je de auto dan nog steeds de baas? In gesprek met hoofdredacteur Jos Veldhuisen zal Gerard ten Buuren, voorzitter van de Bovag-afdeling Onafhankelijke Autobedrijven ingaan op het dossier digitalisering, dat meer behelst dan omgang met voertuigdata alleen. Welke invloed hebben connectiviteit en de elektrificatie op de marge van de werkplaatsomzet? Hoe zullen deze trends de marktverhouding tussen dealer en universeel uit balans brengen? Bestaat er straks nog een gelijk speelveld? Hoe bestendig is het hedendaagse autobedrijf en hoe flexibel is het als het om deze disruptieve trends gaat? Het zijn vragen die Gerard ten Buuren graag zal proberen te beantwoorden.

Kijk voor meer informatie en de mogelijkheid tot inschrijven op www.aftersalescongres.nl

Data zijn ook de corebusiness van WESP, maar dan data uit de werkplaats. Namens WESP zal directeur Bas Wintjes toelichten hoe belangrijk het voor het autobedrijf is om te sturen op cijfers. Tevens zal hij de Gouden WESP uitreiken, de prijs die samen met Aftersales Magazine in het leven is geroepen voor het autobedrijf dat jaarlijks, juist door te sturen op cijfers, de grootste sprong voorwaarts heeft gemaakt.

Uiteraard is er tussen de verschillende sprekersbijdragen en tijdens het afsluitende walking dinner voldoende tijd om te netwerken.

Boek

Vanwege de grote belangstelling voor het papieren Aftersalescongres vorig jaar verschijnt er ook dit jaar een congresboek, als aanvulling op het 10e Nationaal Aftersalescongres. Hierin vindt u tenminste twaalf presentaties die niet op 8 december aan bod komen. Alle deelnemers ontvangen het boek gratis na afloop van het congres.

Bij eerste foto: Het 10e Nationaal Aftersalescongres wordt gepresenteerd door Clem Dickmann.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *