‘EU ondergraaft eigen 5G-actieplan’

Met de keuze voor gedateerde Wifi-technologie in de wetgeving voor connected cars brengt de Europese Commissie zijn digitale concurrentiepositie in gevaar. Bovendien ondergraaft deze beslissing het eigen 5G-actieplan.

Dat stelt de GSMA, de wereldwijde belangenvereniging van aanbieders van mobiele telefonie. De GSMA dringt er nu bij de lidstaten op aan om deze keuze voor Wifi (802.11p) te verwerpen en de inzet van meer geavanceerde technologieën zoals C-V2X te promoten. In de ogen van GSMA biedt C-V2X meer veiligheid, bereik en kwaliteit dan 802.11p. Daarom juist is C-V2X hard op weg de standaard te worden voor de communicatie tussen connected cars onderling en met de omgeving. In Noord-Amerika en China maken fabrikanten al gebruik van C-V2X, wat hen in de gelegenheid stelt sneller, goedkoper en veiliger manieren voor connected rijden te ontwikkelen dan in Europa.

5G-actieplan

Volgens het eigen 5G-actieplan wil de Europese Unie in 2025 met 5G dekking hebben op alle belangrijke transportroutes in Europa. De keuze voor Wifi brengt dit voornemen een flinke slag toe, stelt GSMA. C-V2X is immers een belangrijk onderdeel van 5G-netwerken. Ook zijn connected cars een van de belangrijkste gebruikers van 5G. Door de voorkeur te geven aan Wifi wordt de penetratie van 5G in Europa gehinderd, aldus GSMA.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3054 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters