Of je het nu CASE of ACES noemt, de achter deze letters schuilende Engelse termen Connected, Autonomous, Shared en Electric, vormen de vier megatrends voor dit decennium. Onder de nominaties voor de vierde Automotive Innovation Awards waren ze dan ook alom aanwezig.

De elektrisch aangedreven Ebusco 3.0 is volledig van composiet samengesteld en daardoor een derde lichter dan een conventionele bus.

Ook de sprekers die het programma rond de uitreiking vulden gingen op hun manier in op de genoemde trends. Het was echter Lex Kerssemakers die voor onrust in de zaal met toehoorders zorgde. Kerssemakers vertoeft als Nederlander al decennia binnen de top van autofabrikant Volvo, inmiddels als Senior Vice President of Commercial Operations verantwoordelijk voor de verkopen. En indirect dus over de al veelbesproken switch naar het agentenmodel voor het dealerkorps. Oud nieuws voor de branche zou je zeggen, maar de branchegenoten reageerden desalniettemin gestoken.

Kerssemakers onderbouwde zijn visie als volgt: “Innovatie betekent verandering. En in ons geval dat we met veel stoppen.” Hij doelde onder meer op de eindigheid van verbrandingsmotoren of op het begrenzen van de auto’s op 180 km/u. Op het stoppen met echt leer in de auto’s. Ook het woud aan varianten en uitvoeringen is niet toekomstbestendig en niet transparant in zijn ogen. En dan is er nog het huidige verkoopmodel dat op de schop moet. Alles is echter terug te voeren op duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Om als autofabrikant duurzaam te kunnen zijn moet je toekomstbestendig zijn in de zin van geld kunnen verdienen om investeringen te blijven doen in technieken zoals autonoom rijden en elektrische mobiliteit.

Agentenmodel

Bovendien wil het merk de regie terug over zijn klanten. In het toekomstbeeld zoals Kerssemakers dat schetste gaan alle transacties via de showroom genaamd Volvocars.com. Zoals het agentenmodel al aangeeft betekent dit niet het einde van de partnerships met de Volvo-dealers. Zij mogen in ruil voor een afgesproken marge blijven afleveren. De precieze details zijn wel onderwerp van debat momenteel. Immers, ook van dealers wordt verwacht dat ze duurzaam kunnen ondernemen om de toekomstige investeringen te kunnen blijven dragen.

Kerssemakers’ grote angst is echter dat er nieuwe toetreders komen die de klant beter snappen en beter bedienen. Kijk naar de Booking.coms van deze wereld die als platform voor de partners ook een kostenpost zijn. Als zo’n partij de automarkt pakt dan is Volvo de regie helemaal kwijt. Zijn oproep is dan ook dat de branche zich vooral niet de kaas van het brood moet laten eten, maar zelf aan de knoppen moet blijven. En dat is voor sommige marktpartijen een bittere kluif. Zo zijn er de leasemaatschappijen die veertig tot zestig procent van het volume pakken. “We moeten weer grip krijgen op de eindklant.”

Van links naar rechts Oscar Westerhof van PowerD, juryvoorzitter Jan Peter Balkenende en Peter Bijvelds van Ebusco, winnaars Automotive Innovation Award 2021

Snelle verandering

Niet direct een leasemaatschappij maar als verhuurder wel een grote klant bij veel autofabrikanten is Sixt. Konstantin Sixt is er ceo, met zijn broer samen. Desondanks geeft hij direct lachend toe dat moeder Sixt uiteindelijk gewoon de baas is. Ook hij wil weten wat zijn klanten bezighoudt en dus kan het gebeuren dat je hem in uniform achter een verhuurbalie aantreft. In zijn ogen is Sixt inmiddels een tech-bedrijf geworden. De huidige marktsentimenten doen hem denken aan de opkomst van de tech-giganten. De mobiliteit verandert nu in rap tempo. Om relevant te blijven gelooft hij vooral in het geweldig goed doen van de dingen die je doet.

Het is inmiddels traditie dat oud-premier Jan-Peter Balkenende de juryvoorzittershamer hanteert. Aan hem dus ook de eer het verzamelde galapubliek toe te spreken over de kanshebbers en de opgebouwde spanningsboog vakkundig naar de ontknoping te leiden.


‘Innovatie betekent verandering. En in ons geval dat we met veel stoppen.’


Voor de vierde editie van deze tweejaarlijkse verkiezing zijn de inzendingen verdeeld over twee categorieën, technologie en diensten. Om met die laatste te beginnen, de drie nominaties haken ieder voor zich in op één of meer van de genoemde megatrends. ALD Move is genomineerd als mobiliteitsplatform dat gebruikers mobiliteitsadvies geeft op basis van hun persoonlijke agenda en realtime data zoals weer en verkeer. TomTom is de tweede genomineerde in deze categorie. Diens detectiesysteem genaamd Hazard Warnings combineert ook verschillende databronnen. Doel is om zo gevaren op de weg sneller te kunnen signaleren en de bestuurder te waarschuwen.

Konstantin Sixt, met zijn broer ceo van de gelijknamige verhuurmaatschappij, in gesprek met presentator Roelof Hemmen (rechts). “We zijn een tech-bedrijf geworden.”

Alleen duurzaam laden

De derde genomineerde – en tevens winnaar – is PowerD met hun dienst van slimme laadoplossingen. Zij maken het mogelijk elektrische auto’s juist dan op te laden als er ook duurzaam elektriciteit wordt opgewekt. De vakjury concludeerde: “PowerD is een slimme laadoplossing voor wagenparkbeheerders. Door allerlei aspecten te koppelen garandeert PowerD honderd procent laadenergie van duurzame bronnen en ontzorgt de service berijders en wagenparkbeheerders. Het levert niet alleen een lagere energierekening op voor de klant, maar zorgt ook voor een gelijkmatigere belasting van het elektriciteitsnet. Kortom, een service die voordelen biedt voor de gebruiker én zorgt voor schoner en slimmer energiegebruik. Een terechte winnaar volgens ons.”

Volvo-topman Lex Kerssemakers wil de regie over de klanten terug, onder meer door rechtstreeks zaken te doen via Volvocars.com.

Dan de categorie Technologie. Ook hier drie nominaties, waarvan er twee de verkeersveiligheid ten goede willen komen. Allereerst is er een slimme technologie die het gebruik van telefoons en tablets tijdens het rijden blokkeert om de veiligheid op de weg te vergroten. Daarmee haakt deze Safedrivepod in op de rol die de smartphone speelt in het maar niet verder omlaag krijgen van de ongevalscijfers. Vaak zijn oplossingen die dit tegen willen gaan een app op de telefoon maar deze gaat een stap verder. Behalve de app heb je ook een kleine Safedrivepod-unit in de auto. Onder het rijden wordt dan het scherm geblokkeerd, maar kunnen telefoontjes wel gewoon aangenomen worden of de navigatie gevolgd. Bovendien functioneert het als telematicasysteem, met onder meer registratie van het rijgedrag.

Tweede deelnemer in deze categorie betreft Rheolight van Ink Invent, dat zich ook bezighoudt met het verbeteren van de verkeersveiligheid. In dit geval door het vergroten van de zichtbaarheid bij slecht zicht. De ontwikkelde coating valt niet direct als zodanig op, maar zodra er bijvoorbeeld met een koplamp op geschenen wordt, verschijnt het extra opvallende pigment. Volgens de makers is het mogelijk dit te combineren met bestaande laksystemen, zowel watergedragen als conventioneel.

Volgens de jury moesten beide deelnemers in de derde deelnemer hun meerdere erkennen. Ebusco 3.0 ging er met de winst vandoor dankzij hun bus die volledig is gemaakt van composiet en daardoor duurzamer, efficiënter en 33% lichter is dan een conventioneel exemplaar. “Als vakjury zijn we verheugd te zien dat er op dit vlak volop geïnnoveerd wordt door Nederlandse bedrijven. Openbaar vervoer is immers duurzaam, duurzaam openbaar vervoer is de volgende stap. Ebusco 3.0 laat zien dat Nederland op dit gebied vooroploopt.”

Peter Bijvelds van Ebusco: “Nu nog is 1 op de 5 bussen elektrisch, wij gaan de transitie versnellen, want uiteindelijk is onze bus goedkoper. En dat is belangrijk, want ‘Green is nice, as long as it does not affect the price’.”

foto’s: Hans Lebbe
Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties