Frankrijk promoot hoog autonome auto

De Franse overheid wil bijvoorbeeld robottaxi’s in de grote steden ruim baan geven. Om dat te kunnen realiseren heeft Idrac ruim 40 miljoen euro aan startsubsidie beschikbaar voor verschillende projecten. Eind van dit jaar wil Macron wetgeving introduceren om zogenoemde level 3 en level 4- auto’s te kunnen toelaten. Dat betekent overigens voor verzekeraars ook nog een hele uitdaging. Al die auto’s moeten bovendien een hoog connectiviteitsgehalte hebben om de rijveiligheid te kunnen garanderen: connected met de omgeving, de infrastructuur en andere voertuigen en weggebruikers.

Autofabrikanten

Renault heeft vooruitlopend op deze ontwikkeling, begin dit jaar in Genève de EZ-GO robottaxi geïntroduceerd. PSA heeft een aantal modellen van de 3008 uitgerust met software van Nutonomy. Deze maken momenteel hun testkilometers in Singapore. In Lyon heeft het bedrijf Nayva, ondersteund door onderdelenfabrikant Valeo, een hoog autonome bestel- en personenbus ontwikkeld. Die rijdt al enige tijd in de Parijse zakenwijk La Defense.

Dat de Franse overheid hoog inzet op een stevige marktpositie in de connected en autonome mobiliteit – en deels ook aan de touwtjes trekt in de Franse automobielindustrie – maakt dat de motivatie bij auto- en onderdelenfabrikanten groot is. Met al deze initiatieven wil de Franse regering ervoor zorgen dat de Franse automobielindustrie zich kan blijven meten met de Duitse.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1581 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Avatar