Na zijn strategisch partnerschap met Microsoft kondigt Volkswagen een tweede stap aan op het gebied van connectiviteit. De autofabrikant neemt een belang van 49 procent in de Duitse dienstverlener Diconium.

Met de deal hoopt VW komende voertuiggeneraties via internet snel te kunnen voorzien van bijvoorbeeld technische updates of automatische betalingen. Gezamenlijk willen de partners bovendien een platform op de markt brengen waar Volkswagen-klanten online diensten en functies voor ‘internetauto’s’ kunnen kopen en beheren.

Updates

Het in Stuttgart zetelende Diconium heeft zo’n achthonderd medewerkers op de loonlijst, verdeeld over Duitsland, Portugal, de VS en India. Volgens een VW-woordvoerder wil het concern zodra de levering van elektrische modellen start (beoogd is 2020) ook over the air updates gaan aanbieden. Het platform fungeert dan als een soort winkelcentrum met diverse zaken, die één gemeenschappelijk betaalsysteem gebruiken. Veel transacties zullen zich afspelen rond het bijladen. Volkswagen heeft een laadkaart op de planning staan. Ook het regelen van andere mobiliteitsdiensten (carsharing) en op de wat langere termijn shuttlediensten van VW-dochter Moia zouden te boeken zijn via het virtuele platform.

Cloud

Volkswagen stelt zich ten doel om met ingang van 2020 jaarlijks meer dan vijf miljoen connected cars op de markt te gaan brengen. Daarvoor zijn miljarden euro’s aan investeringen vrijgemaakt. De recente deal met Microsoft moet resulteren in een eigen ‘automotive cloud’, die onder meer zorgt voor een veilige data-uitwisseling met de voertuigen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties