Nieuwe stap Volkswagen met connectiviteit

Na zijn strategisch partnerschap met Microsoft kondigt Volkswagen een tweede stap aan op het gebied van connectiviteit. De autofabrikant neemt een belang van 49 procent in de Duitse dienstverlener Diconium.

Met de deal hoopt VW komende voertuiggeneraties via internet snel te kunnen voorzien van bijvoorbeeld technische updates of automatische betalingen. Gezamenlijk willen de partners bovendien een platform op de markt brengen waar Volkswagen-klanten online diensten en functies voor ‘internetauto’s’ kunnen kopen en beheren.

Updates

Het in Stuttgart zetelende Diconium heeft zo’n achthonderd medewerkers op de loonlijst, verdeeld over Duitsland, Portugal, de VS en India. Volgens een VW-woordvoerder wil het concern zodra de levering van elektrische modellen start (beoogd is 2020) ook over the air updates gaan aanbieden. Het platform fungeert dan als een soort winkelcentrum met diverse zaken, die één gemeenschappelijk betaalsysteem gebruiken. Veel transacties zullen zich afspelen rond het bijladen. Volkswagen heeft een laadkaart op de planning staan. Ook het regelen van andere mobiliteitsdiensten (carsharing) en op de wat langere termijn shuttlediensten van VW-dochter Moia zouden te boeken zijn via het virtuele platform.

Cloud

Volkswagen stelt zich ten doel om met ingang van 2020 jaarlijks meer dan vijf miljoen connected cars op de markt te gaan brengen. Daarvoor zijn miljarden euro’s aan investeringen vrijgemaakt. De recente deal met Microsoft moet resulteren in een eigen ‘automotive cloud’, die onder meer zorgt voor een veilige data-uitwisseling met de voertuigen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †