Noodstopremsystemen (AEBS) functioneren ook goed in situaties waarbij het zicht van de sensoren slecht is. Dat concludeert de ANWB na een eigen onderzoek.

Noodstopremsystemen herkennen met behulp van radar, camera en/of laser voertuigen voor de eigen auto en waarschuwen de bestuurder indien er een botsing met dat voertuig dreigt. Reageert de bestuurder niet op deze waarschuwing, dan begint het systeem, afhankelijk van de exacte uitvoering, zelfstandig te remmen. In sommige gevallen kan een botsing dan zelfs worden voorkomen.

Slecht zicht

De ANWB onderzocht of de noodstopremsystemen ook bij een vervuilde voorruit (waar de sensoren voor een deel in zijn gemonteerd) of bij zware regenval, nog steeds goed functioneren. Het blijkt dat de geteste systemen zich door deze omstandigheden amper van de wijs laten brengen.

Eerder

De noodstopremsystemen moeten nog wel verder ontwikkeld worden. Uit de test bleek bijvoorbeeld dat storingen in het systeem niet altijd aan de bestuurder worden doorgegeven. Bij nat wegdek wordt er soms nog te laat gereageerd. Onder condities als regen, mist of slecht zicht mogen de systemen net iets eerder met waarschuwingen en een remingreep komen.

Laatste redmiddel

De ANWB wijst er wel op dat noodstopremsystemen een laatste redmiddel zijn en dat automobilisten er niet op mogen vertrouwen dat de systemen ook altijd kunnen of zullen ingrijpen; ze reageren vooral bij lagere snelheden en pas op het allerlaatste moment. De autofabrikant is dan ook niet wettelijk aansprakelijk als er ondanks het systeem toch een kop-staartbotsing plaatsvindt.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
10 november 2025
Eric Bolhaar start als Sales Manager Automotive Benelux bij Eurol
10 november 2025
Verdienmodel boven idealisme
7 november 2025
IVA-studenten bezoeken China
7 november 2025
Minder omzet, meer winst Nexen
7 november 2025
Sales versus aftersales
6 november 2025
Auto Prof 2026 groter dan in 2025
Meest bekeken berichten
Recente reacties