Nvidia schort tests met zelfrijdende auto op

Computerchipfabrikant Nvidia heeft besloten zijn wereldwijde tests met zelfrijdende auto’s op te schorten. Aanleiding is het dodelijk ongeval van vorige week in Arizona met een testvoertuig van Uber.

Een overstekende vrouw werd op 18 maart aangereden door het autonome voertuig, dat kennelijk het slachtoffer over het hoofd zag. Uber is een van Nvidia’s partners in de ontwikkeling van autonoom rijden.

Beurswaarde

In de nasleep van het ongeval daalde het aandeel Nvidia met bijna acht procent, goed voor meer dan elf miljard dollar aan verdampte beurswaarde. De voorbije twaalf maanden ging het juist uitstekend met het aandeel, dat ruim verdubbelde in waarde. Beleggers speculeerden erop dat Nvidia de leidende producent zou worden op het gebied van ADAS (autonoom rijden) en kunstmatige intelligentie.

Geen toestemming

Uber heeft sinds afgelopen maandag voorlopig geen toestemming meer van de autoriteiten in Arizona om op de openbare weg test met autonome auto’s uit te voeren. Bij die test maakte Uber gebruik van het computerplatform van Nvidia. De chipfabrikant blijft er overigens bij dat autonoom rijden op de lange termijn aanzienlijk meer veiligheid oplevert dan met een mens als bestuurder. Eerst echter wil men helderheid krijgen over de rol van de techniek bij het ongeval. Ook Toyota heeft een adempauze voor tests met zelfrijdende auto’s ingelast. Aftersales Magazine deed begin 2017 verslag van de vorderingen die Nvidia destijds maakte met rekenkracht voor autonome auto’s.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †