Nadat een bestuurder gevraagd is om het stuur over te nemen van een level 3 autonoom rijdende auto is hij niet direct in staat potentieel gevaarlijke situaties te herkennen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het is geen opzienbarende conclusie, maar wel een die vraagtekens zet bij de bijdrage die nog niet volledig autonoom rijdende auto’s kunnen leveren aan het vergroten van de verkeersveiligheid.

Overnameverzoek

Het onderzoek werd in de praktijk uitgevoerd met level 3 autonoom rijdende auto’s. Dergelijke auto’s kunnen onder bepaalde, niet al te complexe omstandigheden zelfstandig rijden. Wanneer niet langer aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan, krijgt de bestuurder een seintje dat hij het stuur moet overnemen (take-over request). Tijdens het onderzoek werd een simulator gebruikt om te zien in hoeverre bestuurders in staat waren potentieel gevaarlijke situaties te beoordelen direct nadat een verzoek tot overname van het stuur was gedaan. Tijdens de simulatierit van 45 minuten werden acht potentieel gevaarlijke situaties getoond.

Vier of zes seconden

Vijftig deelnemers werden verdeeld in twee groepen: de eerste groep kreeg vier seconden voordat handmatig rijden vereist was een waarschuwing dat er een gevaarlijke situatie aan zat te komen. Een tweede groep kreeg zes seconden de tijd. Tijdens de simulatierit reed de auto standaard in autonome modus. De bestuurders speelden ondertussen op een tablet een computerspel. Gemiddeld zag de groep die vier seconden aanpassingstijd kreeg 29 procent van de potentieel gevaarlijke situaties. De groep die zes seconden kreeg, zag 47 procent. Een significant verschil, concludeert SWOV. Het onderzoek toont volgens SWOV dan ook aan dat bestuurders tijd nodig hebben om zich omgevingsbewust te worden, zodat zij een potentieel gevaarlijke situatie kunnen herkennen.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties