‘Plaats delete-knop in auto tegen dataopslag’

Privacy van klantgegevens blijft een terrein waar autofabrikanten en hun dealernetwerken steken laten vallen. Ze vertellen de eigenaar of berijder niet, dan wel ontoereikend, dat hun ritten doorlopend worden geregistreerd. Dat meldt het Financieel Dagblad na consultatie van diverse marktpartijen en de Autoriteit Persoonsgegevens.

Data van vervoersbewegingen zijn vanuit ‘Europa’ strikt gereguleerd. Autobedrijven bieden echter de eigenaar of leaserijder slechts zeer summier uitleg over de gegevens die hij zonder het te beseffen prijsgeeft. Dat geldt ook voor kopers van een tweedehands ‘connected’ auto. In het artikel klaagt onder anderen Benelux-directeur Cor Baltus van de Alliance Automotive Group (AAG) over de zijns inziens slechte voorlichting. Veel AAG-medewerkers zouden, zonder dat te weten, rijden met auto’s die gegevens versturen naar de fabrikant. Het wagenpark van AAG Benelux omvat 650 auto’s.

Vergelijkbare signalen tekent de zakenkrant op uit de mond van Leaseplan. Beide partijen eisen inzage in de voertuigdata, met het oog op hun belangen inzake reparatie en onderhoud. Een anonieme ex-Mercedes-verkoper zegt dat de importeur bonussen geeft aan dealers die genoeg klanten overhalen tot datadeling. Mercedes Nederland geeft hierop geen commentaar.

Wissen

Aleid Wolfsen, voorzitter Autoriteit Persoonsgegevens, pleit voor meer duidelijkheid in het showroomgesprek. “Een autoverkoper zou eigenlijk aan de klant moeten vragen: vindt u het goed dat ik u door heel Nederland kan volgen, waar u ook komt met uw auto?” Ook op de tweedehandsmarkt en in de autoverhuur is volgens Wolfsen actie noodzakelijk om privacy beter te beschermen. Hij suggereert de inbouw van een ‘deleteknop’ op het dashboard, om snel data te kunnen wissen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *