Renault-alliantie kiest voor Google

De alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi heeft wereldwijd een meerjarige overeenkomst gesloten met Google. De Alphabet-dochter gaat applicaties en diensten integreren in het infotainmentsysteem van de verschillende merken.

Dat maakte de alliantie op 18 september bekend. De samenwerking is slecht nieuws voor Tomtom, die nu nog de Renaults, Nissans en Mitsubishi van navigatie voorziet. Het aandeel Tomtom verloor op het Damrak ruim een kwart van zijn waarde.

Android

De alliantie neemt Android als besturingssysteem en biedt onder meer navigatie aan via Google Maps. Daarnaast biedt de samenwerking diverse andere applicaties die consumenten nu nog alleen via hun smartphone, maar straks ook via het infotainmentsysteem van hun auto kunnen gebruiken. Binnen de alliantie hebben de afzonderlijke merken de mogelijkheid om voor hun klanten een specifieke interface te creëren. De alliantie verzekert gebruikers ervan dat het systeem compatibel is met andere besturingssysemen, zoals Apple iOS.

Toekomstplan

De samenwerking met Google maakt onderdeel uit van een langetermijnplanning die meer voertuigen binnen de alliantie wil voorzien van connectiviteit en cloud based diensten. Een en ander moet leiden tot een afzet van zo’n veertien miljoen voertuigen tegen 2022. In 2017 verkochten de partners binnen de alliantie gezamenlijk meer dan 10,6 miljoen voertuigen in bijna tweehonderd landen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3074 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters