De alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi heeft wereldwijd een meerjarige overeenkomst gesloten met Google. De Alphabet-dochter gaat applicaties en diensten integreren in het infotainmentsysteem van de verschillende merken.

Dat maakte de alliantie op 18 september bekend. De samenwerking is slecht nieuws voor Tomtom, die nu nog de Renaults, Nissans en Mitsubishi van navigatie voorziet. Het aandeel Tomtom verloor op het Damrak ruim een kwart van zijn waarde.

Android

De alliantie neemt Android als besturingssysteem en biedt onder meer navigatie aan via Google Maps. Daarnaast biedt de samenwerking diverse andere applicaties die consumenten nu nog alleen via hun smartphone, maar straks ook via het infotainmentsysteem van hun auto kunnen gebruiken. Binnen de alliantie hebben de afzonderlijke merken de mogelijkheid om voor hun klanten een specifieke interface te creëren. De alliantie verzekert gebruikers ervan dat het systeem compatibel is met andere besturingssysemen, zoals Apple iOS.

Toekomstplan

De samenwerking met Google maakt onderdeel uit van een langetermijnplanning die meer voertuigen binnen de alliantie wil voorzien van connectiviteit en cloud based diensten. Een en ander moet leiden tot een afzet van zo’n veertien miljoen voertuigen tegen 2022. In 2017 verkochten de partners binnen de alliantie gezamenlijk meer dan 10,6 miljoen voertuigen in bijna tweehonderd landen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties