SERMI nog onderbelicht

De SERMI-certificering voor autobedrijven, die per 1 augustus in heel de Europese Unie verplicht wordt, staat bij veel autobedrijven nog niet op de radar, zo bleek dinsdagavond 10 januari tijdens een ledenbijeenkomst van de ABC Businessclub. BOVAG bereidt een campagne voor om zijn leden op dit dossier te ondersteunen.

De vergelijking wordt vaker gemaakt: de moderne auto is een iPad op wielen. De elektronische systemen van de connected auto zijn daarmee online toegankelijk voor hackers met minder goede bedoelingen. Om te mogen werken aan veiligheidsgerelateerde onderdelen van een auto, zoals sloten, moet zowel het autobedrijf als de betreffende monteur op 1 augustus 2023 daarvoor gecertificeerd zijn. Het autobedrijf dat zo’n SERMI-certificering wil hebben, zal medewerkers in dienst moeten hebben die hebben aangetoond over de benodigde competenties te beschikken. Daarnaast dient de werkplaats te beschikken over de juiste apparatuur. De eisen die daaraan gesteld worden, worden steeds explicieter en belangrijker. Goedkeuring van autobedrijf en werknemers geschiedt door een onafhankelijke conformiteitsbeoordelingsinstantie. De accreditatie moet uiterlijk medio 2023 in de hele EU zijn ingevoerd.

Aftersalescongres

Het wordt tijd dat autobedrijven niet langer de kop in het zand steken en SERMI zien als een bedreiging, maar juist als een kans voor het professionele autobedrijf dat mét deze certificering geautoriseerde toegang krijgt tot de ECU-data van alle autofabrikanten. Dit leidt volgens Brussel tot een eerlijker concurrentie door een weer iets gelijker speelveld.

Het onderwerp SERMI krijgt daarom uitgebreid aandacht in het congresboek, behorende bij het 11e Nationaal Aftersalescongres, in de vorm van de bijdrage van Jan-Willem van der Linden. Hij is bij BOVAG onder meer verantwoordelijk voor dit dossier en in Brussel zelfs voorzitter van de Europese SERMI-werkgroep. “BOVAG zal begin 2023 een campagne opstarten om iedereen te informeren over SERMI en hoe de autobedrijven zich kunnen aanmelden en bij wie. Ook helpen we samen met het Trust Center de fabrikanten en goedkeuringsinstanties om SERMI in hun systemen te implementeren. En we zijn bezig met de testfase om alle mogelijke integratiegevallen te simuleren.”

Over wat autobedrijven nu al kunnen doen, zegt Van der Linden: “Monteurs hebben een met pin beveiligd elektronisch certificaat nodig bij het openen van de website van een voertuigfabrikant. Een werknemer is alleen bevoegd voor beveiligingsgerelateerde RMI website-toegang als zijn werkgever ook is goedgekeurd. Dit certificaat wordt pas afgegeven als er een positieve beoordeling is afgegeven door de beoordelingsorganisatie (CBO). Sommige eisen zijn eenvoudig te verstrekken, andere zijn tijdsgebonden. Het is nu al mogelijk om de benodigde informatie te verzamelen. De CBO beoordeelt vervolgens of je als bedrijf en medewerkers voldoet aan de eisen.”

De bedrijfsgoedkeuring en werknemersautorisatie zijn geldig voor een periode van zestig maanden, maar kunnen worden ingetrokken bij misbruik.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3970 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *