Volvo Cars beperkt topsnelheid alle modellen

Volvo Cars beperkt vanaf 2020 de topsnelheid van alle modellen tot 180 km/u. De koerswijziging zendt volgens het management van de autofabrikant “een duidelijk signaal uit over de gevaren van te hard rijden.”

In zijn strategisch plan ‘Vision 2020’ stelt de voertuigproducent dat vanaf 2020 niemand meer in een nieuwe Volvo om het leven mag komen of zwaargewond raken als gevolg van een verkeersongeval. Deze ambitie valt volgens de autobouwer niet met technologie alleen te realiseren. De bestuurder is immers af te leiden (smartphone), rijdt wellicht te hard en kan voor vertrek alcohol en drugs hebben gebruikt.

Remedie

Cijfers van het Amerikaanse ministerie van verkeersveiligheid wijzen uit dat 25 procent van alle  verkeersdoden in de VS in 2017 het gevolg was van te hard rijden. “Ook al is een snelheidslimiet geen absolute remedie, het is de moeite waard als we er ook maar één leven mee redden”, zegt Håkan Samuelsson, president en chief executive van Volvo. Naast de geplande snelheidsbeperking onderzoekt Volvo ook hoe een combinatie van slimme snelheidscontrole en technologie voor geo-fencing de snelheid in de buurt van scholen en ziekenhuizen zou kunnen beperken. De Zweedse fabrikant zegt een discussie te willen opstarten over de vraag of autofabrikanten het recht of zelfs de plicht hebben om technologie te leveren die het gedrag van de bestuurder beïnvloedt. Tijdens een evenement in Gotenburg presenteert Volvo op 20 maart nieuwe ideeën op dit vlak.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

  • 4 maart 2019 om 19:26
    Permalink

    Volvo verdient alle lof voor dit besluit; naast veiligheid wordt hiermee de behoefte aan overtollig motorvermogen teruggebracht en dat heeft zuiniger auto’s tot gevolg. Ik hoop (en verwacht) dat ze dit ook voor EV’s gaan doen; met minder vermogen nodig kan hetzelfde accupakket grotere afstanden binnen bereik brengen.

Reacties zijn gesloten.