fbpx
bekeken: 924 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Consument voelt niets voor zelfrijdende auto

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 7 mei 2020, 06:00

Leestijd: < 1 minuut

91% van de Nederlanders voelt niets voor een volledig zelfrijdende auto (91%). Gebrek aan vertrouwen en de wens om controle te houden zijn de belangrijkste redenen. Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig online onderzoek van Multiscope onder ruim zesduizend Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Het merendeel van hen voelt zich alleen op zijn gemak in een auto zonder assistentie (16%) of met beperkte assistentie (38%), zoals cruise control. Slechts één op de tien voelt zich op zijn gemak bij een volledig zelfrijdende auto. Deze laatste groep bestaat vaker uit mannen (13%) en 18- tot 49-jarigen (12%) dan uit vrouwen (5%) en 50-plussers (7%).

Termijn adoptie zelfrijdende auto

Bijna twee op de vijf Nederlanders denken dat zelfrijdende auto’s nooit de norm zullen worden. Deze groep bestaat vaker uit vrouwen (44%) en 50-plussers (45%) dan uit mannen (33%) en 18- tot 49-jarigen (32%). Slechts 31% denkt dat de zelfrijdende auto binnen vijftien jaar gemeengoed is. Een kleine groep (5%) denkt dat dit binnen vijf jaar al realiteit is. Het gemiddelde bedraagt hier twintig jaar.

Technologie

Ongeveer één op de drie Nederlanders (36%) zou een volledig zelfrijdende auto overwegen van een technologiebedrijf. Deze groep bestaat voornamelijk uit 18- tot 34-jarigen en mannen. De populairste merken zijn Apple (14%), Daimler / Bosch (14%) en Samsung (13%). Eventuele zelfrijdende auto’s van Sony (8%), Google (7%), Lightyear One (5%) en Uber (3%) worden minder vaak overwogen.

Tags: , ,

Focwa: bereidheid opleiden…Alle RDW-keuringsstations…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties