bekeken: 603 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Data: juiste boodschap op juiste moment

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 11 februari 2020, 09:35

Leestijd: 2 minuten

Doordat het contact met de klant steeds vaker digitaal verloopt, leer je voortdurend meer over de klant. Hierdoor kun je als autobedrijf beter inspelen op zijn of haar behoeftes. Deze informatie, de data, biedt autobedrijven ongekende mogelijkheden om de klant centraal te stellen. Maar hoe kun je hier als autobedrijf gebruik van maken?

Partnercontent

Als autobedrijf kun je inzichten krijgen uit data om meer te leren over je klanten. Maar hoe verzamel je deze data? Goede relevante data verzamelen is gelukkig niet moeilijk, maar kan wel veel tijd kosten. Vraag mensen bijvoorbeeld om hun naam en e-mailadres achter te laten als ze online een afspraak inplannen of om hun geboortedatum bij het aanvragen van een offerte op je website. Een eigen app kan hier bijvoorbeeld een uitkomst zijn, omdat je mensen kunt vragen om meerdere klantgegevens in te vullen tijdens het registratieproces. 

Daarnaast zijn er verschillende toepassingen en platformen waar je de onderhouds- of afspraakgeschiedenis van klanten en hun auto’s kunt bijhouden. Door al deze data te verzamelen kun je het autorijden voor de klant zorgelozer maken en investeren in de klantrelatie.

Slimme dingen doen met data

Met behulp van data weet je als autobedrijf steeds meer over je klanten. Wanneer ze jarig zijn, welke auto ze rijden of misschien wel wanneer de auto toe is aan een onderhoudsbeurt. Met deze informatie kun je inspelen op de behoefte van de klant.

Stel je bijvoorbeeld voor dat mensen tijdens het maken van een afspraak op je website kunnen aangeven of ze willen wachten op hun auto terwijl hieraan gewerkt wordt. Wanneer je ziet dat veel mensen gebruik maken van deze service, is het waarschijnlijk een goed idee om flexwerkplekken voor klanten aan te bieden terwijl ze wachten. Zo maak je gebruik van data én speel je in op de klantbehoefte.

Bovendien kun je dankzij data het contact met de klant personaliseren: vermeld de naam van de klant in de aanhef van een e-mail, geef de klant korting op een onderhoudsbeurt wanneer zijn/haar apk eraan komt of verras klanten met een attent bericht op hun verjaardag. Door de juiste boodschap op het juiste moment te sturen naar de klant versterk je de klantrelatie, wat leidt tot een hoger rendement in de werkplaats of aftersales.  

Om data goed in te zetten moet je weten wat (potentiële) klanten willen. Die inzichten krijg je niet zomaar. Autosociaal biedt een platform dat je hierbij kan ondersteunen. Thijs van der Wal, product owner bij Autosociaal, zegt hierover: “Het platform van Autosociaal geeft je inzicht in online afspraken, offerte-aanvragen en meer. Zo weet het autobedrijf precies wie het moet benaderen en wanneer. Zo helpen wij het autobedrijf om relevanter te worden voor de klant met behulp van data.”

Meer weten over data of het platform van Autosociaal? Ga dan naar www.autosociaal.nl. 

Meer relevante artikelen informatie via: https://www.autosociaal.nl/blog-2019   

Tags: , , ,

Deeltjesteller VLTest en Autec…‘Meer fusies en overnames in…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties