bekeken: 599 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

De juiste waarde voor de juiste toepassing

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 21 oktober 2019, 13:24

Leestijd: 4 minuten

Ondernemers weten als geen ander dat de waarde van iets niet alleen bepaald wordt door vraag en aanbod. Minstens zo belangrijk is het doel van de waardering. Een neutrale, emotieloze en strak onderbouwde taxatie voorkomt veel ellende en discussie achteraf.

We gaan ze in dit kader niet allemaal doorlopen, maar er zijn algauw negentien verschillende waarderingen mogelijk voor hetzelfde voertuig. Inkoop- en verkoopwaarde liggen voor de hand, al is de verkoopwaarde weer afhankelijk van de verkoopomstandigheden: via de dealer of universeel, compleet met garantie of kaal? De waardering van een bedrijfsvoorraad is een verplicht nummer voor de belastingplichtige automotive ondernemer.

Faillissementsveiling

De autowaarde op een faillissementsveiling zal beduidend lager worden ingeschat dan de reguliere verkoopopbrengst. “De waardering van de bedrijfsvoorraad moet formeel neutraal en onafhankelijk worden vastgesteld. Dat gebeurt lang niet altijd. Het is echter een cruciaal element binnen de bedrijfsvoering en sterk bepalend voor de fiscale eindbalans. In geval van nood, zoals bij een faillissement of brand, vormen de neutrale en goed onderbouwde taxaties de basis. Het is dus in het belang van de ondernemer om het goed geregeld te hebben”, aldus beëdigd taxateur Jeroen van den Broek van Motorvoertuigen Taxaties Nederland.

Het taxeren van bedrijfsvoorraden is één van de geleverde diensten, net als contra-expertise op het moment dat er twijfel is over andermans taxatie. Zoals in veel branches geldt, zijn er ook binnen de taxatiewereld verschillende modus operandi. Het nattevingerwerk van ooit heeft plaats gemaakt voor lijvige en goed onderbouwde rapporten. Maar ook nu is er nog veel verschil in werkwijze. “Voor taxateurs zijn er verschillende erkenningsmogelijkheden. Rond 2012 vond ik het, samen met Frank Bolsenbroek en Rob Henneveld, nodig dat er een speciaal register zou komen van erkende taxateurs van motorvoertuigen. Dat vinden wij een aparte discipline met eigen vereisten aan de taxateurs.”

RETM

Deze Stichting Register Experts & Taxateurs Motorvoertuigen (RETM) hanteert normen aan het aantal taxaties dat op jaarbasis uitgevoerd wordt door een taxateur. Ook de technische achtergrond is onderdeel van het eisenpakket. Dat mag IVA zijn, of een MTS/HTS Autotechniek. “Via EVC Nederland kan eventueel een procedure gevolgd worden als de ervaring er wel is, maar deze specifieke opleidingspapieren nog ontbreken”, nuanceert Jeroen.

Ervaring als (onafhankelijk of niet) taxateur is evenzeer belangrijk, vanzelfsprekend. “Het onderscheid tussen onafhankelijk of niet zit hem in het actief handelen. “Als onafhankelijk taxateur heb ik geen belang bij de taxatie die ik afgeef. Of liever: mijn enig belang is de correcte en onderbouwde taxatie, maar ik word er niet beter van als de taxatie hoger of later uitvalt. Dat is anders voor een niet-onafhankelijk taxateur, een die bijvoorbeeld occasions taxeert voor een autobedrijf. Taxeert die een lagere inkoopwaarde dan werkelijk het geval is dan profiteert dit bedrijf daarvan door bij verkoop een hoger resultaat te boeken. Als Motorvoertuigen Taxaties Nederland taxeren wij onafhankelijk en zonder belang bij de hoogte van de taxatie.”

In dit kader ontkomen we niet aan de bpm in relatie tot de import en export, met name die van schadevoertuigen. “Er wordt mee gerommeld, zo bestaat het vermoeden. Details worden uitvergroot om de bpm te drukken en zo het verkoopresultaat te maximaliseren. Dat mag niet, maar er is geld mee te verdienen dus zijn er lieden die dat oppakken. Dat is de politiek inmiddels ook wel duidelijk geworden. Laat ik het zo zeggen: ik houd me er het liefst verre van. Ook zonder dat specifieke grensverkeer is meer dan genoeg werk voor taxateurs motorvoertuigen, of die nu twee, vier, zes of meer wielen hebben.”

‘Audi’s A2 was dermate innovatief bij het uitkomen dat ze too much waren voor de markt. Te extreem in prijs en vorm. Nu is het een klassieker in wording met een negatieve afschrijving. Bij de Renaults Avantime en Vel Satis begint zich dat ook af te tekenen. Het dal lijkt daar bereikt.’

Youngtimers en klassiekers

Een deel van zijn tijd gaat daarom op aan het taxeren van youngtimers en klassiekers. “Omdat we in Nederland werken met bijtelling en daarbij een speciaal tarief hanteren voor zakelijk gereden auto’s van vijftien jaar of ouder, is dat een belangrijk segment. Zo’n auto is misschien drie-, vierduizend euro waard in het economisch verkeer en dat is de basis voor de bijtelling. De verzekerde waarde op basis van onderhoudshistorie, de staat van het voertuig en eventuele restauratiefacturen is vaak een veelvoud en dient om de gepleegde investering te borgen voor risico’s zoals schade, brand of diefstal. Het draait dan om die neutrale, onafhankelijke rapportage.”

Voor taxateurs zoals Jeroen een belangrijke inkomstenbron, maar voor de autosector een niche, zijn de klassiekers. Jeroen noemt een American La France als voorbeeld. Dit merk maakte zo’n negentig, honderd jaar geleden brandweerauto’s die nu worden omgebouwd tot prachtige racers met kettingaandrijving. Speelgoed, dat je niet even met de koerslijst in de hand kunt waarderen. “Net zoals de aandelenbeurs, de olieprijs, de huizenmarkt of de kunstwereld is ook de klassiekerwereld voortdurend in beweging. T-Fords zijn gedaald in waarde, om maar wat te noemen. Dat heeft onder meer te maken met het praktisch gebruik ervan: ze komen niet mee met het huidige verkeer en de bediening wijkt af van wat nu gangbaar is. Een goed geconserveerde D-Kadett kun je nu amper nog vinden en is goed geld waard, terwijl je ze ooit nog niet kon weggeven. Wat vandaag hip is hoeft dat morgen niet te zijn. Aan ons de taak dat continu te monitoren, voor modern en klassiek.”

Wie is Jeroen van den Broek?
Als mede-oprichter en bestuurslid van de Stichting Register Experts & Taxateurs Motorvoertuigen (RETM) mag het geen verbazing wekken dat Jeroen het vak van motorvoertuigtaxatie serieus neemt. Op zijn c.v. staat niet alleen het IVA vermeld, maar ook commerciële werkervaring binnen de autowereld. Via de CRM automotive academy heeft Jeroen trainingen verzorgd en ruim tweeduizend taxateurs van gebruikte auto’s opgeleid. De waardeontwikkeling van moderne auto’s is bekend terrein en dat uit zich onder meer in het feit dat Jeroen bij verschillende importeurs onderdeel uitmaakt van het restwaardeteam. Daarnaast is Jeroen actief binnen de Triumph TR-club en rijdt hij historische rally’s. Met zijn compagnon Christiaan de Klerk is hij de drijvende kracht achter Motorvoertuigen Taxaties Nederland.

Grote schade door brand Auto…Hyundai komt met zelflerende…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties