bekeken: 1128 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

De toekomst is elektrisch

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 18 september 2019, 13:08

Leestijd: 5 minuten

Autobedrijf Pels uit Woerden was onlangs de eerste James-vestiging in Nederland die werd ingericht als Moobi Center, het onderhoudsconcept voor elektrische auto’s. Jan Pels: “De elektrische auto gaat doorbreken.”

Al vrij snel na de oprichting in 2005 sloot Jan Pels zijn bedrijf aan bij de universele garageformule 1,2,3 Autoservice, de voorloper van James. “De particuliere markt kon ik goed bedienen, maar de zakelijke markt kon ik moeilijk bereiken. 1,2,3 was daar juist puur op gericht. Dat is toen James geworden en daar zijn wij mee doorgegaan. Inmiddels richt James zich ook weer meer op de particuliere markt en ik heb het idee dat James als merknaam wel ingeburgerd begint te raken.”

De samenwerking tussen James en Moobi is een logische. Jan Pels: “Moobi zocht ongeveer honderd partners. James staat nu op 75, maar heeft de ambitie om door te groeien naar honderd, dus dat komt in de komende paar jaar wel bij elkaar. Door de samenwerking met James heeft Moobi in één keer een landelijke dekking. Bovendien is James sterk vertegenwoordigd in de zakelijke markt en elektrische auto’s vind je voorlopig nog vooral in de zakelijke markt, dus passen beide partijen goed bij elkaar.”

Werkplek

Het onderhoud aan elektrische auto’s stelt speciale eisen aan de werkplek. Jan Pels: “Je moet daarbij denken aan rubberen matten op de grond. We zullen wat stroomkabels moeten verleggen. Er is speciaal geïsoleerd gereedschap, monteurs krijgen speciale rubberen handschoenen. Om de werkplek alleen voor elektrische auto’s te reserveren wordt het werk nog te weinig aangeboden. Het wordt dus een speciale werkplek voor elektrische auto’s waar ook aan gewone auto’s gewerkt kan worden. Daarnaast krijg je als Moobi Center naar keuze één of twee laadplekken voor elektrische auto’s in de kleuren van Moobi.”

‘De auto wordt steeds minder een gevoelskwestie. Elektrisch rijden zal dat alleen maar versterken.’
     

Met het inrichten van speciaal ingerichte onderhoudsplekken voor elektrische auto’s richt Moobi zich op aanstaande veranderingen in het automotive landschap. “Er zijn diverse partijen, naast de bestaande autofabrikanten, die de komende jaren elektrische auto’s op de markt zullen brengen. Denk aan softwarebedrijven en fabrikanten van elektromotoren. Dat zijn de zogenoemde nieuwe toetreders die op een hele andere manier in de auto-industrie staan. Die brengen de komende jaren betaalbare elektrische auto’s op de markt waar Moobi zich speciaal op richt. Bestaande automerken hebben hun eigen dealernetwerken. Moobi gaat contracten aan met die fabrikanten en gebruikt zijn Moobi Centers als verkoop- en servicepunten.”

“Een auto wordt steeds minder een gevoelskwestie. Ik ben ervan overtuigd dat we over tien, twintig jaar alleen nog vraaggestuurd vervoer aanbieden. Een gezin met twee kinderen zoekt bijvoorbeeld vervoer voor de komende twee jaar, daarna is de oudste toch het huis uit, en heeft vierhonderd euro in de maand te besteden. Die vraag zetten ze uit bij het mobiliteitsbedrijf en of die nu een Opel, een Kia of nog een ander merk voorstelt, doet helemaal niet meer ter zake. Met de komst van elektrisch rijden gaat die ontwikkeling nog veel harder. Nu voelen mensen met een elektrische auto zich nog heel exclusief en willen ze voor onderhoud naar de dealer en het duurt even voordat dat doorbroken is.”

Onzeker

Jan Pels is duidelijk niet een van de sceptici die niet in de opkomst van de elektrische auto geloven, maar hij is ook realistisch. “Je kunt alles wel negatief bekijken. Met elektrische auto’s heb je minder reparaties. Heel gechargeerd gaat het om remmen, banden, ruiten, ruitenwissers en af en toe een lampje dat stukgaat. Cijfers over hoe het werkaanbod de komende jaren terug zal lopen heb ik niet. Die ontwikkeling staat pas aan het begin. Het is een onzekere tijd waar we doorheen moeten. Dingen kloppen ook niet. Aan de ene kant is er een subsidie van 1500 euro voor de aanschaf van een elektrische auto, maar die koop je niet voor tienduizend euro. En iemand die een Tesla koopt van 60.000 euro kan die 1500 euro ook nog wel boven water krijgen. Bovendien wil de regering elektrisch rijden stimuleren, maar ze brengen wel al volgend jaar de bijtelling voor elektrische auto’s van 4 naar 8 procent. De regering is de meest onbetrouwbare partner van het autobedrijf. Het is echt een concurrent erbij. Toch zal die elektrische auto wel doorbreken. Als de prijs zakt en je komt uit op een actieradius van rond de vijfhonderd kilometer, dan ben je er. We verkopen nog twintig jaar benzinemotoren. Die blijven nog vijftien jaar rijden. Dus voordat het merendeel elektrisch rijdt, zijn we dertig jaar verder. Automonteurs zullen dan ook computertechnici zijn. De oude ict’ers worden de nieuwe monteurs. Ik geloof best dat het werk in de werkplaats tegen die tijd gehalveerd is.”

Software

Het onderhoud aan elektrische auto’s mag dan weinig voorstellen, software-updates kunnen het universele autobedrijf wel voor problemen stellen. Jan Pels: “Het zal wel weer de nodige investeringen vergen, maar we krijgen nu via James ook al heel veel nieuwe auto’s binnen. Die kunnen we ook allemaal onderhouden, al dan niet in samenwerking met de dealers.”

Jan Pels is ook niet bang dat het universele kanaal door de dealernetwerken buitenspel gezet wordt. “Ten eerste kunnen ze het werk zelf niet aan, zeker niet nu al die merken hun netwerk aan het indikken zijn. Ook zal, als straks die nieuwe merken erbij komen, vanuit die hoek behoefte ontstaan aan service en onderhoud. En als een auto straks voornamelijk bestaat uit elektronica is een auto voor elektronicaleveranciers helemaal niet zo ingewikkeld meer. Daarnaast vervagen de grenzen tussen de merken nu ook al. Peugeot, Citroën, Opel, dat is allemaal één. En een Citroën-motor ligt ook al in een BMW.”

Wegenwacht

Trouw aan zijn motto “om stevig te staan heb je meer dan één been nodig” is Jan Pels niet alleen afhankelijk van zijn aansluiting bij James. Sinds een paar jaar is Autobedrijf Pels daarom tevens ANWB-partnerbedrijf. Jan Pels: “Daarvoor hebben wij een eigen Wegenwacht-bus. Ook daarvoor hadden we al basiskennis van elektrische voertuigen nodig voor hulp onderweg. We hebben nu drie jongens die als Wegenwacht beschikken over de basiskennis van elektrische voertuigen, maar ik ben ervoor om te zorgen dat uiteindelijk iedere monteur over die kennis beschikt. Als Moobi uiteindelijk alle James-vestigingen heeft aangesloten, zullen zij ook zelf monteurs willen opleiden, al dan niet in samenwerking met een partner die dat kan verzorgen. Dan krijg je echt gespecialiseerde monteurs.”

Naast ANWB-partnerbedrijf is Autobedrijf Pels ook lid van de vereniging van Mercedes-Benz Specialisten. “Dat zijn we sinds 1 januari aan het inrichten. Dat kwam omdat Mercedes hierachter zat, maar uit Woerden is weggegaan naar Moordrecht. Ik ben toen met het merkspecialisme voor Mercedes in dat gat gesprongen. We zijn ook Trekhaakcentrum. Met zo’n trekhaakklus heb je een monteur in één keer toch drie tot vijf uur aan het werk, dus dat was een mooie aanvulling op de werkzaamheden. En schadeherstel doe ik in samenwerking met Paul Hoogeveen hier in Woerden. Ik wil dat het bedrijf ook echt een one stop shop is.”

Opgericht door Jan Pels (62), die als fietsenmaker ooit voor de autobranche koos en uiteindelijk twintig jaar lang werkzaam is geweest bij een Opel-dealer in Woerden en later in Bodegraven. Toen die weg eindig bleek, besloot hij voor zichzelf te beginnen. “Met een monteur en een leerling-monteur heb ik op een maandagmorgen in januari 2005 hier de deur opengedaan. Het pand, een oud-dealerpand van Nissan, was natuurlijk veel te groot, dus het duurde een paar jaar voordat we hier wat gingen verdienen, maar het bedrijf is al die tijd blijven groeien, ook tijdens de crisisjaren. Behalve mijn vrouw en ik bestaat het bedrijf uit vijf monteurs, een receptionist en mijn schoonzoon, die een jaar geleden te kennen heeft gegeven dat hij op termijn het bedrijf wel over wil nemen. Ook met het oog daarop zetten we in op onderhoud aan elektrische auto’s. Mijn tijd zal het nog wel duren, maar als we het bedrijf toekomstbestendig willen hebben, zul je je daarin moeten verdiepen.”

Tags: , , , ,

Bijtelling elektrische auto…Filter Mann + Hummel tegen…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties