bekeken: 1501 x
Waardeer dit artikel:
121 votes, average: 2,53 out of 5121 votes, average: 2,53 out of 5121 votes, average: 2,53 out of 5121 votes, average: 2,53 out of 5121 votes, average: 2,53 out of 5
(2,53)
(Inloggen is vereist)

Dealernetwerken in Europa krimpen

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 2 november 2016, 09:50

Leestijd: 1 minuut

Voor het achtste jaar op rij zijn in Europa de dealernetwerken in omvang gekrompen. Dat meldt het internationale onderzoeksbureau ICDP in zijn meeste recente marktanalyse. Blijkens het rapport European Car Distribution Handbook 2016 speelt de branche onvoldoende in op veranderingen op het speelveld.

Hoewel de aantrekkende nieuwverkoop anders doet vermoeden, staat de rendabiliteit van autobedrijven onverminderd onder druk. Want het gedrag van de klant verandert, nieuwe concurrenten van buiten dienen zich aan en technische innovaties knagen aan het bestaande businessmodel. Verder blijkt het voor dealers volgens ICDP moeilijk om te blijven voldoen aan de investeringseisen van de fabrikant. Ook groeit de concurrentie van het vrije kanaal.

Binnen die algemene tendens zijn er overigens wel verschillen per merk. Waar gevestigde partijen als Volkswagen en Toyota een netwerkkrimp van vijf tot tien procent moeten incasseren, zijn Kia ( 30%) en Dacia ( 19%) juist onstuimig aan het groeien. De afname van het aantal vestigingen en de Europa-breed aantrekkende nieuwverkoop resulteren in een gemiddelde van driehonderd auto’s per merkdealer per jaar. Dat zijn er 45 meer dan in crisisjaar 2009, maar het zijn vooral de premiummerken die groeien: 13%. De afzet van de Aziatische volumemerken dikt juist in, met zo’n twee procent per jaar.

Drie ontwikkelingen

Volgens de onderzoekers moet de dealersector inspelen op drie ontwikkelingen:

– Het afnemende fysieke bezoek aan autobedrijven (en de dalende noodzaak om op A-locaties te zitten)
– De behoefte bij klanten aan andere distributiemodellen(online, outlet, winkelcentrum) en meer beleving, als gevolg van de digitalisering
– De wens om voor onderhoud minder tijd/kilometers te hoeven uittrekken. Mobiele servicediensten en snelservice bieden hier mogelijkheden.

ICDP stelt dat er her en der wel degelijk initiatieven om te vernieuwen plaatsvinden. Niettemin heeft nog geen enkele autofabrikant een samenhangend en eenduidig nieuw concept ontwikkeld voor zijn dealernetwerk.

Tags: , , ,

Drie nieuwe private labels…AI over het nieuwe…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties