bekeken: 366 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Digitalisering als sleutelcompetentie

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 9 december 2019, 09:56

Leestijd: 3 minuten

De tweejaarlijkse vakbeurs Equip Auto in Parijs had ook de internationale bezoeker het nodige te bieden. In de picture stonden vooral ADAS, internationale grossiersgroepen en digitalisering.

Wat als eerste opviel was het aanbod, bijna een overaanbod, van ADAS kalibratiesystemen (zie de uitgebreide analyse in het vorige nummer van Aftersales Magazine). Duidelijk is dat vrijwel iedere fabrikant van diagnoseapparatuur en/of uitlijnsystemen – al dan niet in  samenwerking met andere aanbieders – een ADAS-concept heeft ontwikkeld. Veel fabrikanten en leveranciers op Equip Auto legden het accent op kalibreren volgens de specificaties van de autofabrikant: vooraf uitlijnen, de achteras bij de kalibratie betrekken en dus meten vanuit de rijlijn. Andere aanbieders kozen een wat makkelijkere weg – niet altijd met het beste kalibratieresultaat, stelden sommige concurrerende fabrikanten. 

Cyber-veiligheid

Daarnaast bleken sommige aanbieders nog te ‘worstelen’ met de juiste verkoopprijs. Voor 14.000 euro heb je bijvoorbeeld bij Bosch – weliswaar zonder de benodigde KTS – al een high tech ADAS-kalibratiesysteem, terwijl er mindere systemen voor 20.000 euro plus werden aangeboden. Uiteindelijk zal ook hier marktwerking plaatsvinden. Duidelijk is wel dat fabrikanten en leveranciers van werkplaatsapparatuur de komende tijd, zo niet jaren, gaan profiteren van de ADAS-trend.

Wie digitalisering ziet als ver-van-mijn-bed-show vergist zich.

Op de beurs in Parijs werd ook de ongecensureerde toegang tot voertuigdata uit de connected car besproken. Dat hier continu complicerende factoren ontstaan, blijkt bijvoorbeeld uit de Security Gateway (SGW), geïntroduceerd door Fiat Chrysler Automobiles (FCA) in onder andere Jeep en Alfa. Deze zogenaamde hardware gatekeeper beveiligt de communicatie met de voertuigsystemen via de OBD-poort. Met andere woorden: minder toegankelijk, met veiligheid als excuus. Een service reset of foutcode wissen lukt alleen met de juiste apparatuur en procedure via de website van de betreffende autofabrikant. Diverse leveranciers van diagnoseapparatuur stellen dat VW, Ford en Mercedes voornemens zijn deze gatekeeper te introduceren.

Grossiersgroepen

Net als in de meeste andere West-Europese landen zijn de grossiersgroepen belangrijke partijen in Frankrijk voor de onderdelendistributie. De Franse groep Autodis-Doyen, tevens ADI-partner, was nadrukkelijk aanwezig. De stand bevatte een breed aanbod onderdelen en werkplaatsapparatuur, onder het eigen label Isotech. Verder werd de nieuwste uitstraling van het concept AD Expert getoond. Naar verluidt wil men ook in Nederland een herstart van het AD-autobedrijf bewerkstelligen.

Autodis-Doyen behoort tot de portfolio van de Amerikaanse investeerder Bain Capital. Het Franse AAG, Group Auto-partner en moeder van Parts Point Group uit Ede, behoort sinds twee jaar tot het Amerikaanse GPC-Napa. LKQ heeft in Frankrijk nog een marginale positie, maar zint op meer. Een pas twee jaar geleden opgerichte, nog kleine internationale grossiersgroep is Amerigo. Prominent aanwezig op de beursvloer, met vooral de nodige Franse leden, maar met name op zoek naar expansie buiten Frankrijk. Present was ook Nexus Automotive, dat vijf jaar geleden werd opgericht. Inmiddels als inkoopgroep wereldwijd actief, met twee werkplaatsconcepten in huis: Nexus Auto en Nexus Truck. In Nederland had Nexus tot voor kort geen distribuerende partner, maar recentelijk werd Molco Car Parts uit Druten lid. Duidelijk is dat geen enkel Europees land heeft kunnen ontkomen aan de schaalgrootte in onderdelenland.

Digi-training

Distrigo, de onderdelendistributietak van PSA Group, gaf op vele vierkante meters acte de presence. Ze toonde haar ambitie om ’s werelds grootste conceptgever (Eurorepar Car Service) en onderdelendistributeur te worden. Op deze partij en ontwikkeling hadden de hiervoor genoemde onderdelendistributeurs niet gerekend.

Ten slotte digitalisering – inclusief Pass Thru. Ook in Frankrijk staat het thema hoog op de agenda. En net als bij ons kijkt het autobedrijf er afstandelijk naar. Veel universele autobedrijven zien digitalisering en de impact ervan nog enigszins als een ver-van-mijn-bed-show. Dat ze zich daarin vergissen, blijkt onder meer uit het feit dat FIEV (het Franse branche-opleidingsinstituut, vergelijkbaar met Innovam) zelf de cursus Digitalisering heeft opgezet. Met als doel uit te leggen wat deze ontwikkeling inhoudt en dat het niet alleen gaat om de stand van de techniek in de werkplaats. Digitalisering zegt ook iets over hoe je met de klant omgaat – en vooral de klant met jouw bedrijf. Wellicht een idee voor de opleidingscentra in ons land.

Thierry Leblanc, directeur Automotive Aftermarket Frankrijk-Benelux bij Bosch, stelde dat de digitalisering van het autobedrijf en de werkplaats deel uitmaakt van een brede maatschappelijke ontwikkeling. Ook al heeft de pilot Bosch Car Service Connect niet tot succes geleid, op vele andere fronten en in de totale klantreis zal volgens Leblanc digitalisering het dagelijks leven bepalen.

Tags: , , , , , ,

Autobedrijf ontvangt 612.750…Branche weerspreekt kritische…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties