bekeken: 832 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Eén adres voor merk én universeel

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 14 april 2020, 10:10

Leestijd: 4 minuten

Het is een indrukwekkend pand dat de Van der Linden Groep in Zoetermeer heeft neergezet en dat sinds januari 2020 in bedrijf is. Als merkdealer van Hyundai en Vakgarage voor universeel werk is het een mooi voorbeeld hoe merk- en universeel kanaal niet tegenover elkaar staan, maar elkaar aanvullen.

Jan van Doeland is de gastvrije receptionist/aftersalesmanager die in zijn enthousiasme al vrij snel komt te spreken over de Hyundai Nexo, de waterstofauto waarvan de Van der Linden Groep al enkele exemplaren heeft mogen afleveren. “Sinds kort hebben we in Den Haag een waterstoftankstation. Rhoon is ook niet zo ver weg, dus dat maakt zo’n auto voor ons publiek aantrekkelijk. Het is een prachtig stukje techniek, al is hij door de hogere prijs voor de particulier nog niet echt bereikbaar.”

Vestigingsmanager Bart Groeneveld vult aan: “Het rijden met de Hyundai Nexo is een unieke ervaring. Ikzelf vind de waterstofauto efficiënter dan een elektrische auto. Je tankt in vijf minuten en je kunt er zeshonderd kilometer mee rijden.”

Hyundai

De Van der Linden Groep is officieel Hyundai-, Isuzu- en Seat-servicedealer in Zoetermeer en Waddinxveen. Bart Groeneveld: “We zijn daarnaast Vakgarage-dealer en importeren onze eigen occasions. Met een schadebedrijf erbij, hier en in Waddinxveen, en zelfs ons eigen reclamebureau DSW Reclame, willen we een totaalpakket voor de klant kunnen aanbieden.”

De Nexo is nu zo’n jaar op de markt en is ook al in de werkplaats gesignaleerd. Wat kom je dan zoal tegen? Jan van Doeland: “Niets. Softwarematig moet zo’n auto wel geüpdatet worden. En je moet de systemen controleren, maar buiten wat speciale filters is hij verder redelijk onderhoudsvrij.”

– Voor de aanwas van nieuw talent onderhoudt de Van der Linden Groep goede contacten met het mbo Rijnland.

Dat lijkt niet zulk goed nieuws. Bart Groeneveld: “Je moet naar de kansen kijken die het brengt. Wat moet er allemaal wél gebeuren? De auto is voorzien van de laatste technieken en veiligheidssystemen. De veiligheidssystemen moeten gecheckt en gekalibreerd worden. Van zo’n bijzondere auto wil je toch wel zeker weten dat alles werkt zoals het behoort te werken.”

Jan van Doeland: “We waren zelf ook tamelijk huiverig over wat de elektrische auto zou betekenen voor de werkplaats. Maar wat blijkt? Remmen worden minder gebruikt en gaan vastzitten, waardoor ze toch nog steeds kapot gaan. Dus uiteindelijk zorgen ook die auto’s voor aftersalesomzet. In het begin waren de onderhoudsbeurten van elektrische auto’s anders geprijsd. Toch heeft zo’n auto net zoveel aandacht nodig als een reguliere brandstofauto. Waarom zou je dan voor een onderhoudsbeurt minder moeten rekenen? Omdat er minder onderdelen vervangen worden? In uren ben je misschien juist wel langer bezig. Een diagnose als er storing is, is nu eenmaal iets lastiger dan bij een benzineauto. In samenspraak met Hyundai Nederland en leasemaatschappijen zijn die prijzen ook wel iets meer gelijkgetrokken.”

Vakgarage

Op de vraag hoe merk en universeel gecombineerd worden, kijkt Bart Groeneveld naar zijn aftersalesmanager. Jan van Doeland: “Wij leveren onderhoud op maat voor iedere klant. Door het Vakgarage-label kunnen we onderhoud uitvoeren met de juiste onderdelen en kennis van alle merken. Tevens kunnen we deze klanten voorzien van mobiliteitsservice tegen een scherp tarief. Voor onze Hyundai-, Seat- en Isuzu-klanten leveren we gespecialiseerd onderhoud en originele onderdelen.”

Het mooie aan de Van der Linden Groep is dat iedere klant gelijk is. De Hyundai-klant komt door dezelfde deur naar binnen als de Vakgarage-klant. Jan van Doeland: “We willen iedere klant hetzelfde benaderen. Vakgarage hanteert wel een ander uurtarief. Er zitten ook andere voorwaarden aan onderhoud en reparatie. Bij Hyundai staat de mobiliteitsservice centraal. Dus een auto van tien jaar oud krijgt nog steeds onderhoud volgens de Hyundai-standard. Uiteindelijk gaan we altijd in overleg met de klant om tot de juiste prijs voor onderhoud te komen.”

Bart Groeneveld: “Standaard gaan we uit van Hyundai-onderhoud. Dat is goed en heeft ook een juiste prijs. Als dat niet binnen het budget past, kiezen we een andere weg. De kracht van onze jongens is dat ze altijd meedenken met de klant. Als Hyundai-onderhoud te duur is, zullen ze altijd zoeken naar een oplossing die wel betaalbaar is, een budgetbeurt van Hyundai, of via Vakgarage. We denken altijd met onze klanten mee en zoeken naar de juiste oplossing voor hem of haar.”

Jan van Doeland: “Doordat we die verschillende mogelijkheden kunnen aanbieden, maakt het onze positie juist sterker in plaats van dat ze met elkaar concurreren. Het is al moeilijk genoeg om een klant binnen te krijgen. Dus als die klant binnen is, kun je beter zorgen dat je in overleg komt tot de juiste oplossing. Dat maakt ook dat mensen uiteindelijk voor ons als dealer kiezen, omdat we ook die andere keze bieden.”

Schadeherstel

Helemaal af is het doordat de Van der Linden Groep in Waddinxveen, en nu ook in het nieuwe pand in Zoetermeer, over een eigen, universeel schadeherstelbedrijf beschikt. Bart Groeneveld: “De klant vindt alles onder één dak en wij regelen alles, van A tot Z, van onderhoud tot schadeherstel. Voor zowel herstel aan elektrische als waterstofauto’s hebben wij een erkenning.”

In de schadewerkplaats wordt onder andere een oude Mercedes tot op de laatste bout uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd.

Net als voor de werkplaats voor onderhoud en reparatie is de crux voor de schadewerkplaats het vinden van de juiste mensen. Jan van Doeland: “Gelukkig hebben wij die kunnen vinden. Het is nu eenmaal heel anders werken aan een elektrische auto dan aan een diesel of een benzineauto.”

Bart Groeneveld vult aan: “Jan en zijn collega Steven zijn behoorlijk actief in het contact met het MBO Rijnland. Zij vinden het ook leuk om die jongeren te motiveren. Dat wij een waterstofauto hebben, maakt ons natuurlijk vrij uniek en dat is ook techniek die op het mbo de aandacht trekt. Ook onze elektrische auto’s, de Kona en de Ioniq, zijn producten die heel anders zijn dan waar ze op school over leren. Door dat contact komen bij ons de mensen in beeld die we hier weer een kans kunnen geven.”

Subsidie

Wat betreft elektrisch rijden moet het voor een merk als Hyundai goed nieuws zijn dat ook particulieren nu worden gestimuleerd een elektrische auto te kopen: tweeduizend euro voor een occasion, vierduizend voor een nieuwe. Bart Groeneveld is gematigd enthousiast: “Een elektrische auto kost globaal toch tienduizend euro meer dan een vergelijkbare benzineauto. Maakt die vierduizend euro het verschil? Het verkleint het gat, dus zullen we daarmee aan de gang moeten en de keuze voor elektrisch op de een of andere manier nog aantrekkelijker moeten maken. Feit blijft dat elektrisch rijden vooral nog zakelijk interessant is, fiscaal gedreven wordt. De meeste particulieren vinden elektrisch rijden vooral uitdagend. Het levert onzekerheid op wat betreft laden en actieradius. Ze denken nog te veel in problemen. Zo’n subsidie gaat wel helpen, maar is zeker niet allesbeslissend.”

De Kona bijvoorbeeld is zo’n leaselieveling die nu ook voor particulieren interessant wordt. Bart Groeneveld: “Daar komt nu ook een versie van met een iets kleiner accupakket. Daarmee wordt de actieradius kleiner, maar het maakt de prijs wel interessanter.”

Van der Linden Groep

Bart Groeneveld: “De Van der Linden Groep is een familiebedrijf dat al sinds 1935 bestaat en ooit is begonnen als fietsenmakerij. Vandaag de dag zijn we een belangrijke speler in de regio, met vestigingen in Waddinxveen, Zoetermeer en sinds januari 2020 een derde vestiging in Leiden, als gevolg van de overname van de Hyundai-dealervestiging van Geenjaar. Eén ding is nooit veranderd: wij opereren nog steeds vanuit de langetermijnvisie. Dit betekent: eerlijke deals en oprechte aandacht voor de klant. Een familiebedrijf met vaste gezichten, waar persoonlijke relaties en vertrouwen centraal staan.”

Tags: , , , , ,

Corona-update: 5% minder omzet…Trekhaakproducent Brink hervat…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties