bekeken: 283 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Een vat vol ideeën

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 17 december 2019, 11:38

Leestijd: 6 minuten

Apeldoorn had al twee Vakgarages en in juni is er nog een bijgekomen, Vakgarage Landeweerd. Volgens eigenaar Robert Landeweerd bijten zij elkaar niet. “Ik durf zelfs te beweren dat er nog ruimte is voor een vierde Vakgarage.”

Robert Landeweerd is een ondernemer die over het algemeen niet over één nacht ijs gaat. Ook over zijn aansluiting bij Vakgarage heeft hij goed nagedacht. “Na gesprekken met verschillende concepten zag ik zeker kansen voor een concept, maar er waren ook argumenten om niet voor een concept te kiezen. Doorslaggevend voor mij om het wél te doen zijn de enorme uitdagingen die ons te wachten staan. Ik ben een slecht verliezer en wilde me dus aansluiten bij een winnaar. Voor mij was vrij snel duidelijk dat Vakgarage het meest te bieden had: onderscheidende producten en diensten, de uitstekende on- en offline marketing, een uitgebreid programma opleidingen voor personeel en toegang tot de (private) leasemarkt. De doorslag gaf de bekendheid en uitstraling van het merk. De klanten kennen het merk en weten: dat zit wel goed. En het klikte direct met accountmanager Rik van Hamersveld.”

Gebiedsbescherming

De gebiedsbescherming leek nog roet in het eten te gooien, maar gelukkig bleek daar een mouw aan te passen. “Vroeger gold dat er binnen een straal van vijf kilometer geen twee Vakgarages mochten zijn, maar net als veel andere steden is Apeldoorn een dichtbevolkt gebied met een enorm potentieel. Er zitten nu drie Vakgarages binnen een straal van 5,9 kilometer. Dat lijkt te veel, maar er zijn écht kansen genoeg: zowel lease als particulier! Samen met de andere twee Apeldoornse Vakgarages geven we ons merk meer bekendheid zonder elkaar in de weg te zitten. Een ruimere rayonbescherming zou bovendien de groei van Vakgarage kunnen belemmeren.”

Een onderhoudscontract voor een vast bedrag per maand.

“Dat wij geen marketing mogen bedrijven in het postcodegebied van een andere Vakgarage lijkt een nadeel, maar toen we nog geen Vakgarage waren en dat dus wel mochten, was dat toch meer een schot hagel. Dankzij onder meer een goed uitgedachte apk-mailing, een verhuismailing en een periodieke huis-aan-huiskrant wordt nu elke marketing-euro goed besteed. In wezen betekent mijn aansluiting bij Vakgarage een bescherming van het gebied van de twee andere Vakgarages. Voor hen een concurrent minder, zou je kunnen zeggen. Ik wil ook veel liever dat we samen de naam Vakgarage uitdragen. Dat is een win-winsituatie. Bovendien zijn wij alle drie verschillend: de een doet voornamelijk occasionverkoop met als specialisatie youngtimers, de ander heeft alleen een werkplaats en wij verkopen jong gebruikt en veel bijproducten. Op die manier versterken we elkaar in plaats van dat we elkaars concurrenten zijn. Voor ruitherstel en LPG-werkzaamheden werken we bijvoorbeeld samen met onze Vakgarage-collega’s, we hebben een Whatsapp-groep waarin we elkaar helpen bij technische uitdagingen en tijdens het carpoolen naar bijeenkomsten sparren we over de uitdagingen in onze branche. Dankzij de formule heb ik een stabiele aftersalesomzet en een groeiende klantenkring, waardoor we lokaal meer auto’s verkopen.”

Personeel

Om ook op het gebied van kennis met de tijd mee te kunnen volgen de twee monteurs een doorlopend opleidingstraject bij Automotive Academy. Daardoor zijn ze vier werkdagen per jaar niet productief. “Je moet echter constant je mensen blijven opleiden, zeker met het oog op elektrificatie en ADAS. Als Bosch Workshop Partner hebben we ook de nieuwste testapparatuur van Bosch met het meest uitgebreide abonnement. Daar moet je gewoon in investeren. Dat kost overigens ook bij Bosch nog één trainingsdag per monteur per jaar.”

Robert Landeweerd is zijn monteurs dus vijf dagen per jaar kwijt, tijd waarin ze geld kosten, in plaats van geld opleveren. Toch ziet hij dat anders. “Even weg van het eigen bedrijf is goed voor de mindset. Het creëert betrokkenheid en je merkt dat ze na een trainingsdag bepaalde dingen net even anders gaan doen. Daarom ook hebben we onlangs meegedaan met de workshop Escape Room van OOMT (zie ook pagina 56 en verder). Het zorgt ervoor dat je even met andere ogen naar je eigen werk kijkt.”

Onderhoudsabonnement

Het is een algemene trend dat consumenten steeds meer producten en diensten afnemen op basis van een abonnement. Denk aan het onderhoud van een cv-ketel, de aankoop van een smartphone en meer recent privélease. In het verlengde daarvan is er volgens Landeweerd ook een markt voor een onderhoudsabonnement voor de eigen auto. Robert Landeweerd: “Ik merkte de behoefte met name bij mensen die het niet zo breed hebben. Kosten die voortkomen uit een apk of onderhoudsbeurt leveren soms echt een probleem op. Wij laten mensen vooraf een vast bedrag per maand betalen voor onderhoud dat wij kunnen inschatten. In Mijngrossier kunnen we specifiek per klant op kenteken de onderdelen aanvinken en de intervallen bepalen en dus een voorstel op maat aanbieden. Met een bedrag rond de dertig euro per maand worden klanten minder verrast door plotselinge uitgaven en kunnen ze hun auto altijd goed laten onderhouden. We geven er gratis pechhulp bij, dus ze kunnen ook geld besparen op een ANWB-lidmaatschap. Reparaties zijn natuurlijk niet vooraf te calculeren bij een gebruikte auto, maar het is een compleet pakket, inclusief alle beurten, de jaarlijkse apk, remvloeistof verversen en aircoservice. Het biedt de klant zekerheid en voor ons betekent het klantenbinding en meer omzet per klant, omdat de klant nu wel geld te besteden heeft om bijvoorbeeld die twee matige banden te vervangen waar hij anders nog even mee door zou rijden.”

Privélease

“Lease van onze occasions heb ik wel geprobeerd, maar dat is lastig rendabel te maken en ook niet interessant genoeg voor de klant. De tarieven voor een nieuwe privateleaseauto zijn dusdanig scherp dat je daar met een occasion niet tegenop kunt. Private lease van nieuwe auto’s faciliteert Vakgarage in samenwerking met Hiltermann Lease. Het is even wennen dat we genoegen moeten nemen met een afleverfee van sléchts 150 euro, maar je moet het grotere plaatje blijven zien. Je mag ook het onderhoud uitvoeren, alhoewel dat natuurlijk ook geen vetpot is. Het alternatief is dat je de klant kwijtraakt aan de dealer. Daarmee verlies je ook zijn of haar kinderen die achttien worden en de buurman, die misschien goede verhalen hoort over Landeweerd, en die misschien wel een eigen auto wil, bereik je ook niet meer. We moeten steeds méér doen voor minder geld. Klaar. Net zo hebben we een prominente plek gegeven aan onze oplaadpaal voor elektrische auto’s. Nog bijna niemand van onze klanten heeft zo’n auto, maar zij zien wel dat we daarmee bezig zijn. Mochten ze die overstap willen maken, dan weten ze dat ze bij ons terecht kunnen.”

Transparantie

In tegenstelling tot veel bedrijven maakt Vakgarage Landeweerd geen geheim van het uurtarief. Het staat zelfs vermeld op een bord dat bij de receptie hangt. Robert Landeweerd: “Toen ik begon, heb ik bij dertig bedrijven in de buurt navraag gedaan wat een distributieriem kostte, wat het uurtarief was, gewoon om te weten waar ik stond in de markt. Bijna niemand wilde zijn uurloon vertellen. Ik ben heel erg voor transparantie en dat komt mede doordat Apeldoorn van oudsher een slechte naam heeft in autoland. We krijgen nog wekelijks auto’s in onze werkplaats die ooit platgereden zijn of twee keer zoveel gereden hebben als de teller aangeeft.

Ik stoor me ook ontzettend als mensen ons daarmee over één kam scheren. Daarom zijn we bewust aangesloten bij Bovag, hebben we transparantie als speerpunt en profileren we ons als specialist in het vervangen van distributieriemen. Het idee daarvoor is ontstaan toen Gates een garantie van vijf jaar bood als je bij hun een training had gevolgd. Die garantie hebben wij voor onze klanten uitgebreid en omgedoopt tot riem-tot-riemgarantie. Bij ons heeft men, mits het onderhoud volgens schema wordt uitgevoerd, nooit het risico van schade door een kapotte distributieriem. En mensen weten: een distributieriem vervangen is een lastige klus, dat laat je niet door een beunhaas doen. En als een garage specialist is in distributie, dan zijn apk, remmen en banden gesneden koek. Het is onze manier om te laten zien dat wij kennis van zaken hebben en een betrouwbare garage zijn.”

Klanttevredenheid

Qua klantentevredenheid scoort Vakgarage Landeweerd hoog: een gemiddeld cijfer van 9,3 op klantenvertellen.nl opgemaakt uit 529 beoordelingen. Robert Landeweerd: “Garantie, transparantie en in alles meedenken met de klant. Laatst kwam een klant voor een grote beurt, maar die rijdt maar vierduizend kilometer per jaar. Ik zei toen dat een kleine beurt ook wel zou volstaan. Elke twee jaar een interieurfilter vervangen bij een auto die weinig rijdt, daar krijg je van de leasemaatschappij toch ook geen toestemming voor? Je moet fair zijn naar je klanten. Mensen hebben bij ons nooit het gevoel dat ze geld uit de zak geklopt wordt.” 

Met al deze ideeën had Robert Landeweerd eigenlijk zijn eigen concept. Toch koos hij voor Vakgarage. “Met internet ben ik zelf niet zo handig. Dankzij Vakgarage hebben we nu een snelle website die goed gevonden wordt, banden en velgen kun je via onze webshop bestellen, waarna ze automatisch hier afgeleverd worden. Online afspraken worden automatisch gekoppeld aan Carsystems. Die dingen krijg je als eenling niet voor elkaar. Daarnaast biedt Vakgarage natuurlijk inkoopvoordelen en hebben we vaste afspraken over onderhoud met, onder andere, Leaseplan. Ik vind het belangrijk om te laten zien dat wij onze klanten in alles willen én kunnen ontzorgen. Daar helpt Vakgarage ons ook bij. Eigenlijk moet je Vakgarage Landeweerd zien als Autohuis Landeweerd 2.0. Ik ben ervan overtuigd dat ik samen met Vakgarage een succesvolle toekomst tegemoet ga met een mooi rendement en veel tevreden klanten!”

Vakgarage Landeweerd
Robert Landeweerd startte zijn carrière in het autobedrijf twintig jaar geleden als verkoopadviseur. Daarna werkte hij jarenlang voor Peugeot, onder meer als occasionmanager en later vestigingsmanager bij twee vestigingen van Peugeot-dealer Nefkens. “De financiële crisis was het laatste zetje dat ik nodig had om in 2012 voor mezelf te beginnen als Autohuis Landeweerd. Ik had jarenlang bonussen en provisies opgepot, en mijn vrouw werkt ook, dus we hadden een aardige startsom gespaard. In het eerste jaar deed ik vooral occasionverkoop. Daarvoor kon ik bij een bevriend autobedrijf gebruikmaken van de showroom, in ruil voor het managen van de occasionverkoop. Na een jaar hield die samenwerking op, maar kon ik dankzij de crisis dit pand voor een goede prijs krijgen. Het stond bovendien al tweeënhalf jaar leeg, dus ze waren blij dat ik erin kwam. Ook leveranciers stonden in de rij om zaken met mij te doen. Halverwege 2013 ben ik hier begonnen, met een broer van een kennis van me als verkoopmedewerker, Dennis. Anderhalf, twee jaar later hebben we een werkplaats geopend, met twee monteurs erbij. Vanaf toen zijn we met zijn vieren en sinds 1 juni zijn we aangesloten bij Vakgarage.”

Tags: , , , , , ,

42 procent laat auto staan bij…Europese autoverkopen bijna op…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties