Wanneer breekt de elektrische auto als volumeproduct door? Willen we die voor de aftersales mogelijk disruptieve elektrische auto eigenlijk wel op de markt? Twee vragen die tijdens het zestiende Dealer Day-congres in het Italiaanse Verona een eensluidend, onverwacht antwoord opleverden.

In Verona organiseerde UNREA, de vereniging van niet-Italiaanse autofabrikanten, hun importeurs en dealernetwerken, een workshop rond de toekomst van elektrische mobiliteit. Opvallend was dat dealers, ondanks alle communicatieve inspanningen van hun merken, nog niet overtuigd zijn van een succesvolle verkoop van volledig elektrische auto’s. De consument en zelfs een groot deel van de fleetowners zijn simpelweg niet bereid nu de financiële stap tot aanschaf te zetten.

Werkgelegenheid

Omdat naar verwachting het accent de komende tijd op hybride auto’s ligt en voorlopig blijft liggen, maken dealers zich voorlopig geen zorgen om hun aftersalesomzet. Wel zijn ze ervan overtuigd dat de dieselmotor voor langere tijd in het verdomhoekje zal zitten. Een tweedeling over de toekomst van de elektrische auto is er ook. De één gelooft heilig in een elektrische auto met een batterijpakket, de ander in de brandstofcel. De laatste oplossing is, ook ten aanzien van het milieu, de beste oplossing. Denk maar aan de winning van grondstoffen die voor de batterij-elektrische auto nodig zijn. Toch lijkt die batterij-elektrische auto het pleit te gaan winnen, dankzij de lobby van nutsbedrijven (zie kader AAB-TU München) en investeerders in laadpaalnetwerken. Daar komt bij dat de automobielindustrie – ook qua werkgelegenheid – de ommezwaai naar volledig elektrisch eigenlijk met angst en beven tegemoet ziet. De elektrische auto heeft immers maar een fractie van het aantal onderdelen nodig in vergelijking met een verbrandingsmotor en/of hybride voertuig. Lees het hele artikel in nummer 6 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 15 juni is verschenen.
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties